Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim: Pengarang Avant Garde Dalam Fiksyen Sains

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel fiksyen sains terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya fiksyen sains terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya fiksyen sains bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

Salam,

Pada awal Januari, dalam rencana saya yang pertama untuk Pena SaiFai, saya ada menyebut tentang beberapa orang penulis, yang secara tidak langsung, mewujudkan sebuah “gerakan” menulis fiksyen sains yang “menghembuskan nafas baru dan membangunkan semula fiksyen sains negara“.

Pada ketika itu, penulis yang bernama Fahmi Mustaffa masih belum menerbitkan buku fiksyen sainsnya, Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan, tetapi saya sudahpun membaca zinenya, iaitu Renaisans, yang memuatkan cerpen-cerpen avant garde yang pada kiraan saya merupakan protoidea yang akan berbuah menjadi idea-idea yang akan dimuatkan ke dalam novelnya. Alhamdulillah, lima bulan kemudian novelnya yang sophomore ini akhirnya berjaya diluncurkan di PBAKL 2016 baru-baru ini.Cover SHNMAMTFahmi Mustaffa merupakan seorang penulis yang sangat tinggi kebolehannya. Jika anda tidak pernah membaca novel atau cerpennya, membaca rencana-rencananya di Pena SaiFai pun sudah cukup untuk kita rasa kagum dengan kebolehannya menganyam perkataan menjadi sesuatu yang gah dan menakjubkan.

Manakala Lokman Hakim pula sudahpun dikenali umum sebagai seorang penulis yang sangat prolifik. Di kalangan penulis-penulis tempatan, memang namanya dikaitkan dengan penulisan yang pantas. Pelbagai gelaran diberikan kepadanya termasuk “alien” dan “penulis yang menyeramkan”.

FB Zaki

Ini mungkin kerana, dengan ajaibnya, kualiti karyanya tidak terjejas walaupun beliau menulis dengan rancak. Karyanya yang diterbitkan baru-baru ini, iaitu Simulasi, telah ditulis dalam masa tiga minggu sahaja, seperti yang dicatatkan beliau di dalam rencananya, “Kronologi Mengarang Novel SaiFai Simulasi“. Tidak hairanlah jika penulis lain agak segan dengan kebolehannya menyiapkan naskhah novel dalam masa yang amat singkat.0 Cover Simulasi FullSaya memilih untuk memberi sedikit sorotan ke atas kedua-dua penulis ini–bukan kerana mereka berdua berkongsi penerbit Simptomatik di PBAKL pada tahun ini–tetapi kerana pada pendapat saya, mereka berdua ini berada di barisan hadapan sekali di kalangan pengkarya fiksyen sains tempatan dalam “pushing the boundaries of science fiction“. Mereka mengorak langkah dalam menulis fiksyen sains yang bercorak baru dan avant garde. Karya-karya mereka membuktikan bahawa karya tempatan fiksyen sains bukan buku picisan yang hanya mampu dihadam kanak-kanak sahaja malah saya rasa tidak keterlaluan jika kita golongkan karya-karya mereka ini ke dalam khazanah kesusasteraan negara.

Anda fikirkan ini semua hanya kata-kata hiperbola sahaja? Mungkin. Tetapi saya percaya, jika bukan sekarang, maka pada suatu hari kelak, mereka akan diterima sebagai sasterawan yang tersohor, walaupun mereka menulis karya fiksyen sains. Pada suatu hari nanti, fiksyen sains akan diterima sebagai genre sastera yang boleh diterima dengan serius.

Izinkan saya menarik perhatian anda kepada cerpen Fahmi Mustaffa yang dimuatkan di dalam antologi fiksyen sains, Imagikata yang bertajuk “Pantomim”. Cerpen ini menggunakan teknik skrip pentas untuk mempersembahkan ceritanya dan ia digunakan dengan sangat jayanya. Ditulis dengan nada yang sinis, terselit pula dengan mesej-mesej halus yang tersirat, ia suatu cerpen yang pada pendapat saya, harus dibaca oleh bukan sahaja peminat fiksyen sains, tetapi juga peminat dan penyokong sastera.

Pantomim

Kebetulan pula, di dalam novel Selestial, (oh, spoiler warning!) Lokman Hakim juga menyelitkan teknik skrip pentas ini di dalam novel itu dan sebuah bab dikhususkan sepenuhnya sebagai sebuah skrip pentas.Cover Selestial FullSkrip pentas ini menjadi pelantar bagi penulisnya mempersembahkan suatu perbincangan yang tidak mungkin boleh berlaku dalam penceritaan biasa maka beliau menggunakan teknik ini untuk membawa pembaca keluar dari “aliran cerita” melihat kisah di dalam novel ini dari suatu sudut yang lain.

Mungkin ada yang tertanya, apa yang istimewa sangat buat cerita fiksyen sains pakai skrip pentas ini?

Mungkin mereka bukan antara penulis yang pertama melakukannya (dalam dunia fiksyen sains Malaysia, mungkin mereka yang pertama, saya tidak pasti) tetapi kesanggupan mereka bereksperimentasi dan kejayaan mereka membawa hasil yang baik dalam pengolahan cerita menggunakan teknik-teknik yang dieksperimen itu perlu dipuji dan diangkat.

Yang istimewanya ialah mereka antara yang berani bereksperimen dengan pelbagai teknik kesusasteraan untuk menyampaikan cerita. Mereka berani mencuba teknik baru, melakukan “literary gymnastics” yang mempesonakan.

Sebab inilah saya mengangkat penulis Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sebagai penulis-penulis avant garde fiksyen sains Malaysia yang membawa fiksyen sains tempatan mara ke hadapan. Semoga mereka terus berusaha menulis dan memberi kita, sebagai pembaca, banyak lagi karya-karya fiksyen sains yang hebat.

~

Cerpen fiksyen sains Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dan cerpen Lokman Hakim bertajuk Arca Kehidupan dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa dan Di Sebalik Tabir: Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata.)

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Kunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku fiksyen sains terbaru mereka.

Buku Baru Simptomatik Press

Novel Selestial dan Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan juga boleh dipesan melalui Whatsapp seperti maklumat di bawah.

Promosi Thukul Bersekutu

Advertisements

Laknat: Cerita di Sebalik Tabir

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel SaiFai terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya SaiFai terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya SaiFai bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

Laknat Cover

Tajuk Buku: Laknat
Pengarang:
Fahmi Mustaffa
Penerbit:
Buku Fixi
Tahun Terbitan:
2015
Halaman: 
258

SINOPSIS

Amar menjadi mangsa liwat abangnya sendiri Ikhwan, walaupun Ikhwan dibesarkan dengan didikan agama. Amar percaya tuhan itu ada, cuma memilih untuk bermusuh dengannya, sebab bagi Amar, tuhan tak pernah ada saat dia meronta.

Sifat bencikan tuhan bercambah bila dia melanjutkan pelajaran, lebih-lebih lagi sejak dia bertemu dengan Professor William Hawking. Atheism dibaja subur dengan sains, semahunya.

Ironinya Amar ditempatkan sebilik dengan Hakim, seorang yang berlatar belakangkan agama. Amar dan Hakim punya dua persamaan, mereka berfikiran terbuka dan mempersoal isu ketuhanan. Walaupun begitu, Amar mempersoal tuhan untuk bermusuh denganNYa, tetapi Hakim bersoal jawab untuk menambah keimanan kepadaNya.

Saat Amar sudah mula ingin berbaik dengan tuhan, konflik berlaku. Semua orang punya pahala, punya dosa, dan punya rahsia!

DI SEBALIK TABIR

Laknat adalah sebuah naskhah yang berselerak.

Kesalahan kebanyakan penulis ba(ha)ru adalah terlalu bercita-cita tinggi sehingga membawa pelbagai tesis dalam satu naskhah dan disimpulkan dengan tergesa-gesa. Perjalanan menulis Laknat bukanlah sebuah perjalanan yang lancar di mana saya mencicip kopi mahal kegemaran di kafe sambil bersandar dan memerhatikan keadaan sekeliling.

Laknat dibina dengan seluruh rasa ingin tahu yang berselerakan di setiap hujung baris naratifnya. Ia terlalu jauh dari sempurna dan tidaklah begitu hodoh saya kira. Mungkin saya bias, tetapi Laknat bagi saya, adalah naskhah yang berselerak. Namun bukankah kecantikan juga wujud dalam selerakan pintu-pintu pertanyaan?

TEMA

Homoseksualiti adalah non-spoken rules di Malaysia. Don’t ask, don’t tell. Ia tidak boleh dibincangkan tanpa diakhirkan dengan sebuah lembah neraka dan diskriminasi. Perkataan LIWAT dan HOMOSEKSUAL pun seringkali bertukar ganti dalam kekeliruan, apalagi perihal seksualiti dan identiti gender.

Ketakutan untuk memahami bertukar menjadi keberanian untuk membenci.

Sepanjang penghasilan novel ini, saya cukup bertuah kerana dikelilingi oleh ramai teman dan sahabat yang menjadikan saya kelihatan sebagai seorang pengarang yang luas ilmu dalam bidang-bidang yang dibincangkan di dalam Laknat. Sebenarnya saya langsung tidak begitu. Menerusi sesi wawancara yang berterusan dan kajian-kajian yang saya lakukan termasuklah bacaan jurnal-jurnal psikologi, saya menulis Laknat dengan harapan ada pembaca yang terganggu dengan kelantangan yang saya sengaja cuitkan.

Saya mahu kita tahu di sebalik tindakan, ada sejarah yang bertulang.

Memandangkan tema homoseksual diangkat seperti ia satu perilaku normal, permulaan Laknat dibina dengan babak-babak rogol yang menjadi pencetus kepada keseluruhan penceritaan di sepanjang Laknat (the first turning point). Watak utama, Amar, sebenarnya adalah ringkasan kepada sifat AMARAH, yang tercetus daripada penderaan seksual secara berterusan ketika dia meningkat remaja.

Penderaan seksual bukanlah isu yang baru, tetapi kerapkali disembunyikan. Saya pernah berjumpa dengan mangsa penderaan seksual di mana dia diajar melakukan onani oleh abangnya ketika berumur 9 tahun sebelum menjadi ketagih untuk terus melakukan onani. Kebanyakan penjenayah yang melakukan hubungan seksual adalah orang yang dikenali mangsa dan pandai memanipulasi.

Ia suatu benda yang normal. Melancap adalah satu benda yang normal, kata mereka.

Hal ini dibuktikan melalui watak Ikhwan, pemangsa yang melakukan penderaan seksual ke atas Amar:

“Abang, ape ni?!”

“Alah, sikit je.”

“Abang, takut. Tak nak, tak naklah!”

“Malam ni je. Alah, jangan takut, Mar, tak sakit pun. Abang buat pelan-pelan.”

– halaman 26, Laknat

Kebanyakan pemangsa dalam penderaan seksual memanipulasikan hubungan baik mereka dengan mangsa. Hal ini memudahkan mereka untuk mengumpan mangsa supaya ‘merestui’ aktiviti seronok yang dilakukan dan menganggapnya sebagai satu kenormalan dalam kehidupan.

Watak Ikhwan adalah seorang abang yang baik, tetapi kalah dengan godaan nafsu dan terus mendatangi Amar hampir setiap malam untuk melampiaskan gelora batinnya. Wataknya yang mendapat pendidikan formal dalam bidang agama tidak langsung menjadi perisai untuk menghalang sifat menderanya kerana agama hanyalah sebuah persalinan yang hanya dipakai ketika menyampaikan cerama agama di surau Jalan Kampung Damai.

Tema homoseksual dan atheism melatari penceritaan Laknat. Watak Amar yang kecewa dengan Tuhan kerana kegagalan Tuhan menyelamatkannya daripada penderaan seksual mula disuburkan dengan perkenalannya dengan Hakim. Hakim adalah sisi berbeza daripada Ikhwan, kerana wataknya tidak ditipikalkan sepeti watak Ikhwan. Menurut Amar:

Sesekali dia rasa senang dengan Hakim, yang tak seperti ustaz halal-haram atau ustaz syurga neraka yang lain. Sedang ada peperangan dan kebuluran, ustaz kita masih berbalah soal status halal Starbucks. Oh ya, dan McD juga!

– halaman 46, Laknat

Membaca Laknat yang berselerak adalah seperti membaca dua naskhah yang berbeza dalam satu buku yang sama. Lima puluh peratus yang pertama buku ini memperdebat keadilan Tuhan dan menyuntik elemen fiksyen sains yang dilakukan oleh Profesor Hawking (SCNT – Somatic Cell Nuclear Transfer), dan lima puluh peratus kandungan kedua Laknat terus membawa esen psikologi dan kriminologi terancang (Multiple Personality Disorder dan Possession Trance).

Walaubagaimanapun, niat saya sememangnya mahu menjadikan Laknat sebagai salah satu thriller gay, juga sebuah mockery kepada kisah percintaan lelaki dan perempuan yang islami melalui babak romantik suami-suami mereka. Dua tema utama dalam Laknat ini kadangkala membuatkan saya begitu gementar untuk menulis (terutama sesi perdebatan Amar dengan kasih-sayang Tuhan) tetapi ia memberi nuansa dan menyokong tesis utama tema novel ini.

GAMBARAN SOSIAL DALAM LAKNAT

Sarcasm is my middle name. Di dalam sebuah pentas bernama fiksyen, saya memilih untuk mengkritik kenormalan yang diamalkan. Masyarakat kampung, sifat menghukum, gaya hidup remaja yang biar papa asal bergaya, serta rakyat yang melarat kerana dasar pemerintah, Laknat adalah naskhah yang berselerak dan saya menggunakan lesen itu untuk terus bermewah-mewah dengan kritikan.

Dalam kalangan orang melayu pun, jemaah solatnya dipisahkan dengan mazhab terbaharu; mazhab politik.

– halaman 23, Laknat

Pada penghujung titi di kawasan tinggalan sawah, sebuah pondok yang dikhaskan untuk mengumpat, akan meriah saat para ibu berkumpul; rata-ratanya membincangkan perihal anak-anak orang yang jahatnya seperti syaitan.

– halaman 23, Laknat

Sudahlah malas bekerja, bila mereka rasa tertindas dan melarat, disalahkan bangsa lain pula! Seolah-olah mereka sudah tua yang hanya ingin ‘bertongkat’ dan ‘dibantu’ setiap masa. Mudah lupa, dan pemalas juga rupa-rupanya.

– halaman 24, Laknat

Hey, anak daramu digendong orang, tertanggal tudung dia, colinya di mana?!

– halaman 24, Laknat

Anak Dara

Pernah sekali rakannya, Mansura, membawa balik seorang teman transgender untuk mengenal agama katanya. Tetapi rakan-rakannya di sana memandang serong, malah ada yang mengucap laknat, kerana kawan Mansura yang digelar Shelly itu, berpakaian wanita dan berkeletah manja… bila dikeji oleh orang agama sendiri, Shelly jadi malu dan benci.

– halaman 37, Laknat

Memang cita-citanya ingin menjadi saintis muslim, tetapi dia bukanlah ustaz halal-haram. Dia juga bukan ustaz syurga-neraka. Baginya, hanya Tuhan yang layak mengelaskan.

– halaman 38, Laknat

Dia tahu kepincangan ilmuan agama kini – saling menyesat dan berbalah, malah ada juga yang menjadikan agama sebagai senjata politik. Tak lupa yang menjual agama untuk keuntungan berganda. Lalu dipasang alunan ayat-ayat suci al-Quran , dijualnya air mineral dengan riba’ semaksimanya.

– halaman 47, Laknat

“…orang nampak kau baik sebab kau pakai serban. Aku boleh beli serban dan celak mata, pakai kasi elok, sekarang jugak orang ingat aku waris nabi.”

– halaman 62, Laknat

…hari ini orang alim belum tentu ada akhlak

– halaman 68, Laknat

…Kau berilmu tapi kau tak beramal. Macam sial!

– halaman 120, Laknat

Berilmu tak beramal

Semoh Jongang tidak mempedulikan sesiapa pun ketika drama tadi sedang berlangsung. Dengan selamba, dia mengambil beberapa ekor ikan kembung dan berlalu pergi. Begitulah Semoh Jongang, kalau tiada mencuri, anaknya akan mati kelaparan di rumah PPRT miliknya

– halaman 127, Laknat

… yang menjadi kegemaran pseudo-hipster yang sebelum menyuap, di-adjust dahulu sudut pinggan mangkuk demi likers-likers di Instagram. Mereka melepak di kafe-kafe terkemuka dengan duit poket pemberian ibu bapa atau pinjaman PTPTN, segelas kopi pahit berharga RM10; perasaan bersalah menjelma setiap kali mereka menyelak wallet nipis mereka

Tetapi mereka berpegang teguh kepada akidah ‘biar papa asal bergaya’, jadi mereka kembali mengukir senyum di bibir. Mereka model sambilan di Instagram Agency, selebriti terkenal di Vine Production juga menjadi tuhan sambilan di Facebook

– halaman 169, Laknat

Begitulah sedikit sebanyak sebahagian subteks makian yang mewarnai naratif dalam Laknat.

MUZIK DALAM  LAKNAT

Saya meminati muzik terlebih dahulu sebelum melibatkan diri dalam dunia penulisan. Selama setahun dua melibatkan diri di show-show pentas, sedikit sebanyak dunia muzik mempengaruhi nuansa penulisan saya. Disebabkan Laknat adalah naskhah pertama saya, sungguh mustahil untuk saya meninggalkan muzik begitu sahaja.

Muzikaliti di dalam Laknat terbahagi kepada dua –- classical, western music dan juga traditional music. Kedua-dua jenis muzik ini merupakan elemen yang berpengaruh kerana di sepanjang proses penulisan Laknat, saya berkarya dengan mencampurkan Mozart (Requiem) dan Noraniza Idris (Hatinya Tak Tahan) untuk mendapatkan satu batu asas kepada lantai muzik Laknat. Mozart, Chopin, sedikit Beethoven (entah kenapa saya tidak menyukai Beethoven) juga pelbagai jenis muzik gamelan jawa menjadi pembina auditory Laknat. Tidak ketinggalan lagu-lagu tradisional Terengganu seperti Ulek Mayang dan lagu Pok Itang Na Na, Pok Kasing Dogo. Ada satu mentera Jawa juga dipersembah di dalam Laknat:

Hong ui la heng

Niat ingsun matek ajiku

Aji petingoengan

Soko ajisoko yen sopo ketiban

 

Jin setan peri prayangan podo

Mati ojo maneh rebaking

Janho manungso ora mati

Amblek sar turune koyo mati

 

Ora pisan pisantangi yen aku

Ora pisan pisantangi yen aku

During hong uilameng!!!

                – halaman 158, Laknat

Saya diganggu beberapa malam menuliskan itu. Tetapi demi watak Estrada, iaitu sejenis Jin Asyik, saya kira barangkali itu adalah satu pengorbanan. I sleep with the lights on ever since for few weeks.

Dari der Holle Rache sehingga ke Ulek Mayang, transisi epistemologi adalah perkara yang cukup sukar untuk saya. Sebagai penulis baru yang masih mentah, saya cuba melukakan semua kudis untuk merasai kesakitan yang mengalir, menukarkan kata-kata kepada bunyi serta menjual roh saya untuk menyiapkan tukangan naskhah ini. Babak possession trance juga dihuraikan dengan jelas apabila watak Alev Gustamov de Souza memberi diagnosis berkenaan dengan penyakit Amar.

PASCA-LAKNAT

Sebenarnya, ada satu bab akhir di dalam Laknat yang sengaja saya hilangkan kerana apabila penceritaan menjadi lengkap, ia membosankan saya. Ini pendapat peribadi saya, dan saya bukanlah ahli akademik dalam penulisan ataupun penulis pakar. Namun saya sendiri yang menentukan takdir naratif dalam Laknat walaupun watak-watak saya mempunyai visi yang berlainan dengan penulisnya.

Saya mahu pembaca mengisi tempat kosong. Ke mana Amar selepas Munirah terbunuh, apa benar Hawking masing hidup serta bagaimana Alev terlepas dari segala kejahatannya? Kadangkala persoalan tidak menuntut jawapan. Mungkin ia sebenarnya adalah segugus penyataan dalam bentuk pertanyaan.

Walau apa pun, Laknat telah mengubah hidup saya secara peribadi. Ia hadir ketika saya benar-benar tersinggung dengan kehidupan, persahabatan, cinta serta penyakit kronik yang dihadapi oleh orang terdekat. Saya syok sendiri menulisnya (seperti kata seorang novelis yang saya tidak tersinggung pun) dan saya harap syok itu berjangkit kepada pembaca.

Jelajah Lejen Fixi Tganu

Di kesempatan yang diberikan oleh Pena Saifai juga, saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada pembaca yang sehingga ke hari ini, semenjak Laknat dilancarkan September 2015, masih menyapa dan bertanyakan soalan di alam maya. Malah saya mendapat jemputan ceramah dan aktivisma LGBT dan gelandangan, juga sesi pengakuan dan bertukar-tukar pengalaman.

Pami Signing

Laknat adalah sebuah novel lucah jika kita ingin membaca novel lucah. Laknat juga adalah sebuah novel islamik jika kita ingin membaca novel islamik. Ia novel thriller jika kita ingin membaca sebuah thriller, ia adalah apa yang anda fikirkan, dan saya terlalu lemah untuk mempunyai kuasa mempengaruhi pemikiran pembaca saya.

Laknat IG

Secara peribadi, Laknat adalah sebuah mesin masa kepada saya. Ia sebuah mesin untuk Fahmi Mustaffa kembali ke masa silam untuk berjumpa dengan Pami yang selalu terfikir apakah cita-citanya untuk menjadi seorang penulis akan berjaya. Naskhah ini saya tulis untuk saya, supaya saya tidak terlalu susah hati, juga sebagai bukti bahawa orang miskin pun boleh bercita-cita tinggi.

Matawang untuk impian adalah usaha.

Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada novelis-novelis yang memberi anggapan kasar dan mengutuk naskhah saya. Bertuah, kerana masa yang begitu berharga digunakan untuk berbincang tentang dosa-dosa karya saya, sedangkan dengan modal yang cukup murah, mereka boleh membeli majalah bergambar berwarna-warni dengan artis kegemaran berposing di tepi kolam renang. Atau mungkin boleh muat turun percuma di laman sesawang yang lebih high definition. Tetapi begitulah hidup, ia luas dan perlukan keberanian.

Sudahlah, saya seperti seorang pakcik tua yang membebel sedari tadi. Terima kasih kerana terus menyokong karier saya. Terima kasih kerana membaca dan memahami tesis dalam Laknat .

Hidup, perlukan keberanian.

~

Pami & Hair

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. Ia boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen SaiFai Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Novel fiksyen sains Fahmi Mustaffa yang pertama bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan diterbitkan oleh Simptomatik Press.Cover SHNMAMTKunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku SaiFai terbaru mereka.Buku Baru Simptomatik Press

Novel Selestial dan Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan juga boleh dipesan melalui Whatsapp seperti maklumat di bawah.

Promosi Thukul Bersekutu

 

Kuda, Kucing dan Fiksyen Sains

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel fiksyen sains terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya fiksyen sains terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya fiksyen sains bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

I – Tentang seekor kuda

Berlari sekencang taufan, menemukan kebebasan.

Seekor kuda yang selalu terikat tidak akan memahami kekuatan, apalagi melihat keindahan di sebalik pagar sebuah bangsal yang semakin usang dan reput. Ia tidak akan mampu bertanding dengan angin kencang, juga tidak mampu untuk merasai dingin anak sungai yang mengalir ke hilir lembah setelah berpuasan mengunyah tumbuhan liar dan kekacang yang tersisa setelah tupai berlari kekenyangan.

Ia tidak mampu berlari sekencang taufan dan menemukan kebebasan.

Seekor kuda harus dibiar meliar. Ia perlu menjadi diri sendiri tanpa sibuk bertanding siapa yang paling asli, juga siapa yang menjadi pesaing terhebat. Ekornya yang seperti rambut perawan yang terikat harus dibiar bertembangan dicumbui bayu bertalu-talu. Otot kakinya perlu digunakan selalu supaya tidak menjadi lesu. Badannya yang perkasa harus dibakar jemala suria supaya terjana tenaga yang bersembunyi di celah-celah lapis otot kemahuan dan kekhuatiran.

Ia harus dibiarkan berlari sekencang taufan untuk menemukan kebebasan.

Tetapi kini kuda itu katanya harus dilindung, kalau tidak ia akan menjadi ikan yang terapung-apung. Kuda harus ditambat, diikat dan dijaga ketat-ketat. Kuda adalah binatang liar, kata mereka. Ia akan berlari dan tidak akan pulang kembali. Jadi setiap pagi dan petang, setiap siang dan malam, mereka akan mengikat kuda itu dan berharap bahawa pada suatu masa nanti, kuda itu akan tiba-tiba mendapat kekuatan dan kecerdasan untuk hidup sendirian di dalam hutan tebal yang maha bahaya.

Bebaskanlah kuda itu!

Kuda tidak harus dibiarkan terikat ketat dan terpijak oleh paksaan dan kurungan. Ia tidak akan tiba-tiba menjadi gila babi (kerana ia seekor kuda) dan tidak pula kuda itu tiba-tiba menjadi berang. Kuda harus dibiarkan mencumbui mentari dan menari di sebuah padang yang luas sambil didondang ilalang yang ralit meratib nama tuhan. Ia perlu mandiri dengan nadi pembebasan seperti bahang mentari yang tidak terkongkong. Barangkali ia seekor binatang, justeru ia memerlukan manusia. Manusia perlu menjadi penunggang dan kawan kepada kuda, bukan polis moral dan penguatkuasa yang hanya tahu bersurah binari dan mengurung kuda membabi-buta. Seekor kuda akan cemerlang jika seorang manusia tahu mengawalnya dan membiarkan sifat alami seekor kuda untuk berlari sekencang angin dan menemukan kebebasan.

Begitulah fiksyen sains.

II – Kucing saya

Ketika saya masih kecil, saya suka membela kucing. Kucing pertama saya bernama Chipmunks. Ia seekor kucing yang aneh: tiba-tiba sahaja kucing ini tidur di atas katil saya (entah bagaimana dia menyelinap masuk) dan secara senyap, saya membiarkan. Saya rasa, ia suka saya.

Dan saya terus bela.

Ia seekor kucing yang jinak. Saya membelanya selama beberapa tahun sehingga kucing itu besar dan mengandung – empat ekor jumlah anaknya. Keadaan mula berubah. Rumah tiba-tiba berbau busuk dengan najis. Mak saya cakap, kucing perlu digosok bontotnya kepada tanah supaya ia tahu, ia perlu berak di atas tanah, bukan pada sofa di ruang tamu.

Saya menggeselkan bontot kucing pada tanah selama beberapa hari. Ia masih berak di atas sofa.

Saya masih ingat hari itu – mahu tidak mahu, saya dipaksa untuk membuang Chipmunks dan anak-anaknya. Sebelum membuang, ada seseorang yang mengajar saya supaya menyapu Minyak Cap Kapak pada hidung Chipmunks supaya ia takkan mampu mencari jalan pulang.

Tidak berhasil.

Petua kedua adalah menyapu belacan. Saya bakar sekeping belacan dan menyapunya berkali-kali sehingga Chipmunks mengiau. Saya rasa ia menangis. Tetapi ia mengiau. Barangkali itulah sebuah bahasa tangis di dalam dunia kucing, tetapi saya terlalu jahat dan bodoh untuk memahami.

Saya tinggalkan kucing yang tiba-tiba mencintai saya itu di dalam sebuah kotak di tepi pasar ikan. Saya tidak akan pernah melupakan wajahnya yang merayu-rayu supaya dibawa pulang, tetapi saya adalah manusia terkejam dan takut pada suruhan. Saya tinggalkan ia dalam kelaparan dengan hidung yang barangkali sudah rosak untuk menghidu dan mencari makanan.

Setiap malam, ia datang kepada saya dalam mimpi, menyayangi saya seperti saya sudah terbogel dari dosa. Begitulah fiksyen sains.

III – Peribadi

Tahun lepas saya mula menyelongkar kembali genre fiksyen sains, bukan kerana saya mahu terbitkan sebuah karya bergenre sebegitu, tidak lain hanyalah untuk menjadi seekor kuda dan kucing di dalam sebuah kotak. Saya mahu berlari bebas dan memilih untuk terus menyayangi.

Beberapa naskhah fiksyen sains bahasa Inggeris dan bahasa Melayu telah layak menjadi penanda aras bahawa genre sebegini sudah berkembang sezaman dengan perkembangan sains dan teknologi. Barangkali, bolehlah jika saya katakan bahawa The Epic of Gilgamesh yang ditulis pada 2000 tahun sebelum masihi merupakan karya susastera pertama fiksyen sains; menyentuh perihal kelahiran manusia dan pemanipulasian masa.

The Epic of Gilgamesh

Walaubagaimanapun, bukanlah saya ingin mencadangkan naskhah fiksyen sains dicorakkan oleh kerangka epik itu kerana seni itu sifatnya progresif –

dan kita seharusnya perlu berhenti memeluk mayat, sekarang.

leksikon ledang

Secara peribadi, saya berpendapat bahawa Leksikon Ledang adalah naskhah yang sepatutnya diraikan dengan lebih gilang-gemilang pada tahun lepas kerana naskhah ini sudah berhenti memeluk mayat. Ia naskhah yang bergerak ke hadapan dan progresif, dan bukanlah sebuah karya sastera bosan yang bergenang dalam lopak air serupa sambil mengharap penerimaan yang berbeza.

Karya Fadli Al-Akiti dan Nor Azida Ishak ini wajar diangkat dan dibincangkan secara meluas dalam dunia kepengarangan yang dipenuhi dengan pelbagai jenis kurungan yang menambat seekor kuda di dalam sebuah bangsal. Fiksyen sains sebegini membawa saya membaca kembali Sulalatus Salatin dan mengkaji dari kulit ke kulit untuk memerah esen yang cuba disampaikan oleh pengarang.

Meneladani karya fiksyen sains tempatan adalah seperti membuka ikatan dan membiarkan kuda itu berlari sekencang angin, menemukan kebebasan. Walaubagaimanapun, kerangka fiksyen sains negara perlu lebih rancak bermain dengan nilai sarwajagat tanpa mengabaikan nilai ketimuran dengan pendekatan yang tidak membosankan.

IV – Fiksyen sains adalah sains

Fiksyen sains adalah sains.

Tentulah mengikut sejarah, dunia fiksyen bermula dahulu sebelum kerancakan sains. Karya Ibn al-Nafis iaitu Theologus Autodidactus (pada abad ke-13), True History oleh Lucian dan The Epic of Gilgamesh itu sendiri membina lantai kukuh untuk perkembangan fiksyen sains yang didukung oleh pelbagai sub-genre seperti cyberpunk, pengembaraan masa, sejarah alternatif dan beberapa puluh subgenre lain yang kian berkembang. Tetapi, tugas sebenar kita bukanlah untuk menyuai padan, melainkan terus mencabar keperdanaan karya masa kini dan mencipta zaman kita sendiri dengan kerangka ba(ha)ru yang lebih berani dan progresif.

Melakukan perkara yang sama sambil mengharapkan kesan yang berbeza adalah kerja gila.

Pengarang fiksyen sains harus menjadi seorang saintis. Rukun pertama untuk menjadi seorang saintis adalah mudah – melakukan pemerhatian dan bertanyakan soalan. Fiksyen sains yang dibina tanpa pemerhatian rinci kepada persoalan-persoalan kehidupan akan dilantai longgar oleh kandungan karya itu sendiri. Kerana seorang penulis adalah raja kepada kerajaan ideanya sendiri, ia tidak hanya perlu memerintah, tetapi perlu mencari kaedah pemerintahan yang paling progresif untuk membina, malah mendahului zamannya.

gugurnya azazil

Hal ini telah berjaya dibuktikan oleh Fadli Al-Akiti dalam novel beliau berjudul Gugurnya Azazil yang berlari sekencang angin, menemukan kebebasan, dalam latar masa dan isi kandungan novel beliau. Fiksyen sains seperti inilah yang layak digelar sains, malah berjaya membawa persoalan falsafah di dalam pengakhiran ranting penceritaan.

Kuda telah berjaya menari-nari di lereng sebuah bukit sambil ilalang ralit meratib!

Di dalam sebuah kerajaan idea, kata-kata menjadi sebuah benteng yang membina perjalanan sebuah cerita. Ruang di dalam sebuah rumah adalah makna di antara dua baris yang tertulis. Seorang raja perlu menjauhi pemerintahan klise dengan membina sistem pertahanan yang kuat supaya tidak terikut oleh mana-mana acuan yang mendatang. Naskhah fiksyen sains harus berani melawan penindasan dan menjadi zeitgeist, serta membangunkan radas dan rukun sains dalam suasana yang menghargai keindahan bahasa yang tidak kaku dan jumud. (Baca SaiFai Mencerminkan Semangat Zaman)

Tidak perlu takut kepada polis. Selamat berkarya, dan majulah fiksyen sains untuk negara!

~

Pami & Jambatan

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. 

Laknat boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen fiksyen sains Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Kunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku fiksyen sains terbaru mereka.

Buku Baru Simptomatik Press

Novel Selestial dan Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan juga boleh dipesan melalui Whatsapp seperti maklumat di bawah.

Promosi Thukul Bersekutu

Bicara Fahmi Mustaffa Tentang Novel SaiFai “Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan”, Bahagian 2

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel SaiFai terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya SaiFai terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya SaiFai bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

Pami BnW

Kita ikuti sambungan sesi bual bicara bersama Fahmi Mustaffa yang akan membincangkan karya terbaru beliau bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Baca Bahagian 1 di sini)Cover SHNMAMTSinopsis ringkas Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan:

Pada tahun 2112 Masihi, manusia akan melupakan Tuhan. Agama dipakai seperti persalinan sutera -– setiap orang memakainya mengikut agenda peribadi, terlihat suci dan mewah sekali.

Asyik sekali manusia berbalahan, sehinggalah pada tahun 2060 Masihi, Gempa Mega dan Tsunami Raya menjadi anarki teragung, memusnahkan peta dunia yang kita kenal hari ini. Sebahagian dari Amerika Syarikat tenggelam. Malaysia sudah terhapus ditampar Gempa Mega dan Tsunami Raya yang berjujukan; hanya tinggal sebuah dataran besar, diberi nama neo-Kuala Lumpur yang ditadbir oleh Tuan Presiden maha haloba.

Razief adalah neo-Human yang didatangi mimpi tentang Tuhan. Anak tunggal saintis neo-Human Mama Juwita, dia berkelana menemui Buhaira’, seorang ulama tunggal neo-Human yang masih hidup untuk mempelajari suatu rahsia agung.

Sejarah adalah roda dan penghukum tegar kepada yang melupakan. Nafsu manusia yang terdidih bergumpal menjadi amukan perang di akhir zaman, sebelum menunggu Isa al-Masih. Ada rahsia di antara Buhaira’ dan Tinta Pujangga, juga tentang Bahtera Nabi Nuh yang akan menyelamatkan mereka.

Mungkinkah Suatu Hari Nanti, Manusia Akan Melupakan Tuhan?

Konflik dalam novel ini bermula apabila watak Mama Juwita, seorang saintis diraja bagi Tuan Pemerintah mengalami perasaan panik yang luar biasa apabila mengetahui bahawa anaknya Razief-XII telah bermimpi, mendengar suatu bisikan yang mengatakan bahawa “Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan”. Pada mulanya, kita menyangkakan bahawa Mama Juwita berasa panik kerana sepatutnya, kebolehan untuk bermimpi tidak lagi ada pada golongan neo-Human, hanya layak untuk golongan proto-Human yang gemar berkhayal dan tidak realis. Tetapi, kita disajikan pula dengan pemikiran Mama Juwita pada akhir babak itu:

“Tuhan… masih ada lagikah?”

Menarik sungguh cara Fahmi menimbulkan rasa ingin tahu dan membiarkan ia tergantung dengan ayat sebegitu. Kongsilah sedikit mengapa Fahmi meletakkan persoalan itu?
Neo-Human sepatutnya tidak didatangi mimpi. Gelombang otak mereka sudah dimanipulasi, dan membantu membenarkan tesis ini. Kesalahan itu meremangkan Mama Juwita, kerana dia hairan bagaimana Tuhan masih lagi mampu menjelma walaupun di dalam algoritma moden.

Menulis sebegini adalah sukar untuk saya. Kerana selepas terawih, saya menceraikan segala aktiviti untuk mencari Tuhan, dan menulisnya dalam kaca mata seorang neo-Human, manusia separuh robot.

Saya cuba jadikan Tuhan sebagai tesis terluas di dalam karya ini. Kita seringkali dihidangkan dengan pelbagai konotasi –- God, or personal God, or universal value as god. So what is that? Allah, Yahweh, Jesus, Buddha, ratusan malah ribuan lagi, what are those supposed to mean? Juga Tuhan non personal; seperti love, peace and all that.

Ia bermaksud kita tidak mahu hidup bersendiri. Bahawa kita adalah universiti terbesar dan di canselori hati, ada Tuhan ternadi. Ada satu babak di mana Mama Juwita berkata:

“Aku menyembah tuhannya Buhaira’…”

Itu adalah imitasi naluri manusia yang tidak mahu bersendiri. Walau dia manusia separa besi.

Apa yang akan berlaku bila kita mati nanti?

Bercakap tentang Buhaira’ pula, Fahmi menulis watak itu sebagai seorang ulama’ proto-Human di Dataran Pembebasan seperti berikut:

Para proto-Human menggelar Buhaira’ sebagai Nabi Pasca Apokalips, namun Pujangga tahu, nabi itu hanya dongengan dari Timur Tengah semata-mata. Hanya Projek Keabadian Manusia ciptaan Mama Juwita yang menentukan ajal maut manusia. Atau kuasa Tuhan masih lagi berfungsi di dalam kelompok gelandangan proto-Human?

Maka berbondong-bondong kanak-kanak dan penduduk busuk itu bertempiaran melarikan diri; atau mungkin sahaja mereka mencari nabi mereka. Bergegak-gempita mereka; sudahlah ini kali pertama neo-Human bangsawan mengunjungi, malah mencari nabi mereka pula. Mereka berantakan, takut-takut perang akan tercetus sebelum Nabi Isa al-Masih turun ke bumi.

Tentunya mencabar bagi Fahmi untuk membina watak Buhaira’ yang disanjung tinggi laksana Tuhan oleh mereka yang hidup pada abad serba futuristik itu. Ceritalah mengapa Fahmi memilih untuk membina watak yang sukar seperti ini.
Latar masa di dalam novel ini sedikit sebanyak menuntut satu kuasa baharu yang menjadi kiblat pemerintahan manusia. Kuasa terbesar yang digunakan oleh manusia, pada zaman itu, adalah agama. Sains, telah menjadi agama, dalam demografi novel ini.

Ia satu cerminan -– masyarakat adalah contoh paling ampuh kepada knee-jerk reaction. Sesuatu isu yang viral akan terus dihurung oleh beratus-ratus ulasan yang dahagakan kebenaran dari sudut pandang masing-masing. Ketika tragedi Gempa Mega dan Tsunami Raya berlaku pun, mangsa yang terselamat masih sibuk berbalah menetapkan sama ada bencana ini adalah proses bencana alam, satu bala, mahupun ujian. Semuanya asyik dengan sudut pandang sendiri.

Seekor burung di dalam sangkar. Katak di dalam gelas kaca. Atau kuda yang tertambat di bangsal.

Manusia yang terselamat mula mengagungkan sains sebagai beacon of hope. The savior of human race. The one and only solution. Namun sebagaimana kukuh sains telah bertapak pada waktu itu, tetap ia tertakluk kepada keajaiban.

Di sini wujudnya watak Buhaira’.

Proto-Human memanggilnya sebagai nabi baharu. Ringkasnya Buhaira’ adalah seorang guru agama, satu-satunya yang masih hidup selama beratus tahun tanpa memerlukan bantuan kecanggihan kejuruteraan genetik dan arsitektur molekular. Buhaira’ menjadi beacon of hope kepada Proto-Human sebagai mana Mama Juwita menjadi Maha Mencipta kepada komuniti neo-Human.

Cover SHNMAMT

Di dalam novel ini, watak Buhaira’ diangkat sehingga ke akhirnya. Ia seperti meletakkan sesuatu di tempat asalnya, dan menidakkan kembali tesis utama novel ini iaitu –- Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan.

Kerana itu Buhaira’ menjadi muka depan/cover kepada naskah ini. Ia bukan tentang figura, tetapi ideologi yang dibawanya sehingga menempuhi Armageddon terbesar dalam sejarah perang manusia.

Dikala agama dipandang sebagai sebuah cerita dogeng dari Timur Tengah yang berdondangan, Buhaira’ tampil menjadi antithesis kepada konotasi demikian.

Dalam novel ini terdapat seorang lagi watak wanita yang menarik -– Tinta Pujangga –-sahabat baik kepada Mama Juwita, serba bijaksana, selayaknya diangkat menjadi orang kuat yang bertaraf kesayangan buat Tuan Pemerintah. Inilah petikan yang menceritakan perihal keanggunan Tinta Pujangga:

Tinta Pujangga lantas bangun tersamping dengan sepuluh orang jejaka gagah yang membawanya untuk diarak ke dalam tandu yang diperbuat daripada kristal unggul, ditempa istimewa dari emas Sierra Leone. Tandu itu dipayungi indah dengan perhiasan estetika dari zaman kuno Majapahit, berserta dengan rampaian sulaman awan larat yang juga menempelkan mantera-mantera suci kerajaan Funan, mengembalikan nilai indah nian seni zaman silam. Semua delegasi faham benar dengan personaliti Tinta Pujangga; malah dia dilayan selayaknya sebagai seorang maha diva!

Fahmi melukiskan watak Tinta Pujangga itu dengan penuh elegan, seorang profesor diraja yang dihormati di persada antarabangsa, ketokohannya nyata terserlah apabila berjaya membina dasar-dasar pentadbiran baru untuk neo-Kuala Lumpur. Siapa yang menjadi inspirasi untuk Fahmi melakarkan watak ini?

mariani

To be honest, visually -– Allahyarhamah Seniwati Mariani. Imagine the late Mariani in kebaya, as a scholar, dan ada satu scene di mana Srikandi Tinta Pujangga bersilat gayung. I really love the scene to be visual.

Bayangkan nenek kita berkebaya, di lereng leher ada rantai emas, rambut tersanggul rapi dan terhunus keris di genggaman, sedang bersilat gayung memakai terompah merah dan kain batik mewah, saya mahu watak Tinta Pujangga dan Mama Juwita seperti seorang cyborg srikandi yang agung dan berjati diri. Oh, wataknya sedikit sombong but give her a break, – she’s a diva! Haha.

Mariani Young

Watak dia menjadi panglima perang, dia melawan Israel dan Palestin yang bergabung, kapsul Angklung dan seorang alcoholic, I really love Tinta Pujangga. She’s my girl!

Ketika menulis watak Mama Juwita dan Tinta Pujangga, yang mendedahkan diri kepada muzik gamelan, dan melalui muzik saya belajar bahasa tubuh ketika saya bergerak.

Believe me, mom thought that I was crazy.

Membaca novel ini sememangnya memerlukan tumpuan yang mendalam kerana Fahmi banyak menyelitkan ilmu bantu dan kekuatan maksud, yang semuanya tersembunyi secara simbolik dan berlapis-lapis di sebalik ayat-ayat karangan Fahmi yang indah. Ceritalah serba sedikit tentang proses penulisan novel ini. Apakah antara pengalaman menarik semasa menukangnya?
a) Proses menulis mengambil masa selama 30 hari (2,000 perkataan selepas Terawih). Malam raya saya sibuk print manuskrip, dan raya esoknya pakai baju melayu yang berkedut!

Laknat Cover

b) Novel ini bermula daripada sebuah cerpen. Saya tulis beberapa bulan selepas Laknat. Tiba-tiba, rasa naik syeikh untuk tulis sebuah novel fiksyen sains fantasi. Mungkin sebab masa saya kecil, saya selalu nak lihat kereta terbang tapi up to this day, kereta masih lagi tak terbang! Oh why lah. Haha.

c) Ending novel ini ada tiga. Mulanya saya mahu jadikan ini semua sekadar mimpi tetapi saya takut dibunuh oleh pembaca. Jadi saya rangka satu penutup yang berkaitan dengan astronomi, dalam bentuk yang mudah difahami. Saya cuba menerangkan sains kepada pemula supaya mereka mesra dengan sains.

d) Kali ini saya plot novel dengan teratur berbanding Laknat. Konon-konon mahu jadi JK Rowling, susun plot cantik-cantik dalam jadual. That’s how I accelerate in speed. Tetapi lama-lama saya jadi bosan. Lalu saya biar watak itu tentukan takdir mereka sendiri. Kalau bab ini mereka mahu bersilat, okay, mereka akan bersilat.

Saya sudah penat bergaduh dengan watak sendiri. Nanti mereka kacau saya tidur.

e) Lagu paling banyak dimainkan ketika menulis novel ini adalah lagu –- Bir Ben Bir Allah Biliyor daripada Bulent Ersoy. Beliau seorang penyanyi transgender terkenal di Turki. Lagunya sedap. Beliau juga cantik.

Novel ini telah pun dilancarkan oleh Simptomatik Press sempena PBAKL. Apa yang Fahmi harapkan para pembaca dapat perolehi sesudah menghadam novel ini? Mungkinkah Fahmi ada perancangan untuk menyambung sekuelnya pula?
Saya harap selepas membaca novel ini, akan ada sesuatu yang diambil. Personally, ia tentang mengenali siapa kita dalam sudut pandang futuristik. Ignorance is a punishment and will be punished. Saya harap selain dari membaca novel ini, kita semua juga baca naskhah yang penting sepanjang zaman. We try to learn to unlearn. And from the shattered pieces, kita cantum bina menara kefahaman kita supaya teradar kemakmuran sejagat.

Fiction is the lie we made to tell the truth. In adalah satira politik, agama dan sosial. Tentang apa sebenarnya maksud tertawan dan tentang janji-janji manis yang sains mampu tawarkan. Saya tahu karya ini lebih serius berbanding Laknat (and more appropriate haha) tetapi ada sesuatu yang ingin saya sampaikan menghampiri ranting penceritaan.

Saya harap kita menjadi orang yang baik. Yang hormat dan menerima. Dunia telah lama sakit dan manusia telah lama mencari ubat yang sebenarnya ada di depan mata. Burung sememangnya dilahir untuk terbang, di dalam sangkar emas sekalipun, ia tetap ditakrif mengurung, bukan melindung.

Kebenaran tak takut langsung kepada keraguan, asal kita teruskan pencarian.

Soalan terakhir! Apa perancangan Fahmi seterusnya dalam bidang penulisan, khususnya untuk genre SaiFai? Jika diberi kekuatan dan keizinan, subjek apa yang ingin Fahmi terokai seterusnya?
Sebagai seorang penulis yang tersangatlah muda dan mentah, pertama sekali saya nak ucapkan terima kasih kepada yang menerima, melihat, membeli, menyokong dan membuat ulasan.

RM 20 is expensive this day.

Sebab itu saya terharu kalau orang beli dan baca. Kalau nak baca free di Kinokuniya pun tak apa. Saya terharu jugak. Asal ada yang sudi baca.

Saya mengayuh basikal ke sekolah sambil imagine suatu hari nanti saya akan menjadi penulis. Entah apa betulnya saya, Allah meminjamkan nikmat ini.

Kronologi SHNMAMT

Projek seterusnya sudahpun saya siapkan, novel kolaborasi bersama salah seorang penulis. Saya kini dalam rangka menyiapkan novel keempat. Terlalu banyak genre yang ada, tetapi saya lebih gemar memilih isu, dan membiarkan pengkritik menyuai padan genre dan sebagainya. Lagipun saya tidak pakar. Tak tahu teori penulisan apa-apa, saya hanya tulis sesungguh yang terfikir dalam kecetekan ilmu dan pengalaman saya.

Terrorism, geopolitics, religion, art, sexuality, philosophy, science, all those in a simpler manner. Lebih mesra pemula -– sikit-sikit mendayung, itu harapan saya di samping sentiasa bereksperimentasi, dan terus berguru dengan ramai sekali penulis hebat di sini.

Saya menulis untuk bercerita.

Tetapi lebih dari itu, saya menulis untuk memberitahu.

Di ruang kosong antara baris, saya sembunyikan sesuatu.

Terima kasih Fahmi kerana sudi menjawab soalan-soalan kami!
Sama-sama. I love you!

~

Pami Spec

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. 

Laknat boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen SaiFai Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Kunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku SaiFai terbaru mereka.

Buku Baru Simptomatik Press

Bicara Fahmi Mustaffa Tentang Novel SaiFai “Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan”, Bahagian 1

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel SaiFai terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya SaiFai terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya SaiFai bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

2Cover SHNMAMTSinopsis Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan:

Pada tahun 2112 Masihi, manusia akan melupakan Tuhan. Agama dipakai seperti persalinan sutera -– setiap orang memakainya mengikut agenda peribadi, terlihat suci dan mewah sekali.

Asyik sekali manusia berbalahan, sehinggalah pada tahun 2060 Masihi, Gempa Mega dan Tsunami Raya menjadi anarki teragung, memusnahkan peta dunia yang kita kenal hari ini. Sebahagian dari Amerika Syarikat tenggelam. Malaysia sudah terhapus ditampar Gempa Mega dan Tsunami Raya yang berjujukan; hanya tinggal sebuah dataran besar, diberi nama neo-Kuala Lumpur yang ditadbir oleh Tuan Presiden maha haloba.

Razieff adalah neo-Human yang didatangi mimpi tentang Tuhan. Anak tunggal saintis neo-Human Mama Juwita, dia berkelana menemui Buhaira’, seorang ulama tunggal neo-Human yang masih hidup untuk mempelajari suatu rahsia agung.

Sejarah adalah roda dan penghukum tegar kepada yang melupakan. Nafsu manusia yang terdidih bergumpal menjadi amukan perang di akhir zaman, sebelum menunggu Isa al-Masih. Ada rahsia di antara Buhaira’ dan Tinta Pujangga, juga tentang Bahtera Nabi Nuh yang akan menyelamatkan mereka. Mungkinkah Suatu Hari Nanti, Manusia Akan Melupakan Tuhan?

Tajuk novel SaiFai Fahmi yang terbaru: Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan ternyata sangat unik; pertama sekali kerana ia agak panjang dan keduanya, ia memaparkan perkataan seperti ‘Manusia’, ‘Melupakan’, dan ‘Tuhan’ yang tentunya akan menimbulkan tanda tanya kepada orang yang melihatnya. Bagaimana Fahmi mendapat ilham untuk memilih tajuk ini?
Ilham bermula spontan. Berlaku ketika hari pertama Ramadhan (novel ini ditulis sepanjang bulan puasa).

A History of God

Ketika itu saya baru menghabis ulang A History of God karya Armstrong, dan tiba-tiba saya terfikir “what if this doesnt matter? What if Science will replace religion and people will forget about scriptures?” Fikiran ini tentu sukar buat saya, tetapi saya tidak mampu bermusuh dengan fikiran saya sendiri. Saya ambil sehelai kertas dan mula menulis –- Suatu Hari Nanti, Manusia Akan Melupakan Tuhan.

That phrase was meant for my Facebook status.

Saya mula mengabaikan frasa itu -– ini bulan puasa, jangan fikir terlalu luar dan liar –- tetapi sekali lagi saya kalah bergocoh dengan fikiran. Saya mula merangka. Saya minat dengan sejarah kerana dinamikanya. Sejarah itu berulangan. Sejarah akan jadi hukuman terbesar kepada sesiapa yang melupakan.

Sejak hari itu, saya mula terfikir untuk menulis sesuatu yang bersifat fantasi seperti novel ini tetapi masih dilantai oleh sejarah lalu. Saya pasti di suatu tempat dan dimensi yang lain, masa lalu masih lagi wujud dan terus menjadi masa lalu.

Saya juga mengaku, menulis Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan di atas kertas membuatkan saya meremang, but this was a good cause. I keep on telling that to myself so I can sleep. Or so I think.

Dalam bahagian Prolog sahaja, kita sudah disajikan dengan ayat yang menyengat tajam, pedas dan panas buat siapa yang termakan cili, namun membuatkan kita rasa begitu connected sekali dengan apa yang telah disampaikan, kerana ia membicarakan sesuatu yang telah nyata berlaku di alam realiti. Izinkan saya untuk menampilkan sedutannya:

Hari ini, 2112 Masihi, kenyataan Tuan Pemerintah menghiris hati Kaum Pekerja. Kenaikan Cukai Udara diselaputi dengan terma-terma canggih untuk menutup kesalahan Tuan Pemerintah yang gagal mentadbir urus neo-Kuala Lumpur (NKL) digunakan, lantas mengenakan tekanan berbentuk kenaikan Cukai Udara. Bumi semakin sakit dan jijik; justeru kerajaan pimpinan Tuan Pemerintah mengenakan kenaikan Cukai Udara dengan alasan sebahagian besar perbelanjaan Kerajaan terpaksa dihabiskan untuk mengitar-bersih udara dan mengeluarkan oksigen semacam oksigen asli bumi seratus tahun dahulu. Tuan Pemerintah telah memaksa Kaum Pekerja untuk membayar benda yang diberi percuma oleh Tuhan.

Apakah perbelanjaan Tuan Pemerintah melebihi perbelanjaan Tuhan?

Fahmi & Tuhan

Boleh ceritakan apa yang mendorong Fahmi untuk menulis mengenai perkara ini?
Selepas ucapan Tuan Pemerintah, ada laungan “Takbir!”. That is a mockery, or to potray the political statement (di dalam novel ini).

Sejarah acapkali menjadi syurga yang ditinggalkan oleh manusia. Sejarah dianggap terkebelakang, dan membacanya adalah seperti sesi kenang-mengenang sahaja lakunya. Kejatuhan Aztec dimulakan oleh agamawan yang bersetongkol bersekongkol dengan golongan pemerintah demi agenda peribadi.

Agama telah menjadi produk komersil -– politikus memakainya, agamawan memakainya, sesiapapun memakainya, dan seperti sepersalinan sutera, ia dipamer, dikagumi dan diidami. Sebab itu kita masih lagi berada di dalam gelembung, melihat dunia luar hanya dari bias cahaya.

Novel ini saya tulis untuk membenarkan bahawa pada masa itu, agama telah menjadi candu. Orang-orang yang dibuli, buruh kasar, akan diperah keringatnya dan disurah ganjaran syurga tentang kebaikan bekerja keras tetapi ia hanya untuk mengayakan golongan elitis ekonomi.

Memakainya, seperti sepersalinan sutera.

Cukai udara juga adalah manifestasi keadaan semasa yang tercemar dan proto-humanlah yang harus membayarnya. Dalam novel ini, bagi orang kaya, orang miskin adalah dosa.

Fahmi menulis menggunakan latar bandaraya neo-Kuala Lumpur yang dibina selepas berlakunya tragedi Gempa Mega dan Tsunami Raya pada 2060 Masihi. Benua baru terbentuk apabila hampir keseluruhan Semenanjung Malaysia ditenggelami, manakala kawasan Semenanjung Borneo pula tercampak menghampiri kepulauan Filipina.

Neo KL

Malah, latar masa yang dipilih juga agak futuristik, yakni pada tahun 2112 Masihi. Ada sebab-sebab tertentu untuk Fahmi menulis pada latar sebegini?
Mengubah latar masa is an act of self-censorship. I cannot write something like that and put it in the year of 2016 without getting into trouble (kan?). Not that I am afraid of, but I want this to be on shelf, longer.

Gempa Mega dan Tsunami Raya berlaku ketika manusia pada masa itu sibuk berbalah. I just want you to know that we can’t fight mother nature. Tsunami itu saya bikin supaya seperti menjadi aktiviti mandi-manda manusia — ia membasuh lumpur dosa-dosa yang bergumpalan selama ini.

Sundaland

It’s all science. Geological uplift is real. We were living in Sundaland before.

And aren’t we all from Africa?

🙂

Ternyata dunia masa depan yang dicipta oleh Fahmi dalam novel ini cukup canggih: ada air-car menggunakan tujahan medan elektromagnetik serta manipulasi tekanan graviti, teknologi anti-crash pada air-car, trafik yang diselia floating drone (kamera cyborg yang terapung), dan masukan cip ke dalam otak manusia untuk menyempurnakan sifatnya.

Namun semua kepandaian dan kecanggihan itu masih lagi tidak dapat menghilangkan satu sifat keji dalam diri manusia, yakni masih gemar meraikan kasta yang membezakan sesama kita, seperti petikan berikut:

Razief-XII merupakan generasi ke-12 keturunannya, yang menggabungkan cip neo-Human ke dalam korteks otaknya. Cip neo-Human hanya untuk manusia terpilih, menjadikan mereka tergolong dalam Kaum Tinggi, berbeza dengan tingkat Kaum Pekerja. Kebanyakan Kaum Pekerja merupakan manusia tanpa implan cip neo-Human, digelar proto-Human kerana kelihatan dan berfikir seperti manusia kuno tahun 2016. Proto-Human juga selalu sakit dan menjadi tua.

Entah kenapa hatinya menyampah benci melihat proto-Human. Rupa parasnya yang dangkal, berkulit sawo matang dan selalu sahaja berpeluh; proto-Human tidak layak hidup sebenarnya. Penempatan proto-Human busuk dan menjengkelkan. Selayaknya mereka umpama barah dalam sistem pentadbiran, namun mereka perlu ada kerana golongan busuk proto-Human inilah yang berkerja sampai mati sehari-hari untuk mengenyangkan tembolok aristokrat dan aparat neo-Kuala Lumpur.

Boleh Fahmi terangkan lebih lanjut mengenai perihal perbezaan kelas ini?
Class struggle is real. It is happening as we speak.

Dunia menjadi habitat terpenuh dengan kasta. Kita adalah satu jenis spesis yang terlalu banyak lapis. Saya ingin memulangkan paku buah keras kepada manusia di tahun 2016 dengan menjadikan mereka semua kasta terendah pada tahun 2112 kerana sibuk berbalah di dalam gelembung ism-ism mereka. Suatu hari nanti, dunia masih lagi menjadi seperti yang kita kenali, cuma semakin teruk.

Proto-Human dan Neo-Human terpisah oleh tembok fizikal di dalam novel ini. Tetapi tembok pemisah itu sebenarnya telah lama memenjarakan kita semua pada hari ini. Kebodohan itu datangnya daripada ignorance dan minda kita menjadi penjara terbesar kepada diri kita.

Kita diperbudak oleh rantai imaginari, dijanjikan syurga seringan gula-gula kapas yang manis dan diabetik. Apa yang berlaku di dalam novel ini bukanlah khayalan segar pun, ia sekadar pantulan apa yang kita sedang lakukan.

Menyemai benih-benih ignorance dalam rimba kapitalistik yang rimbun. The whole novel is a mockery of what will be if we continue our ignorance.

Kasihan betul dengan nasib yang menimpa golongan proto-Human ini. Tetapi, bila kita membaca petikan selepas itu pula, kita dikejutkan dengan kenyataan bahawa proto-Human ini tidak langsung hidup tertindas pada zaman dahulu, sebaliknya membiarkan diri mereka dikuasai sifat tamak, malas dan banyak lagi sifat-sifat buruk yang memusnahkan mereka. Lihat:

Dulu proto-Human inilah yang menyebabkan persekutuan asal menjadi seperti apa adanya hari ini. Pada zaman kuno dahulu, mereka selalu bergaduh, masing-masing obses dengan idea dan tokoh-tokoh yang mereka junjung. Mereka dipimpin oleh satu undang-undang yang diberi nama Perlembagaan Persekutuan dan hidup dengan kerencaman masyarakat majmuk. Tetapi proto-Human adalah golongan yang tamak dan pentingkan diri sendiri. Proto-Human saling menindas dan mengamalkan diskriminasi, menolak diversiti, serta saling berbunuhan atas nama Tuhan.

Mujurlah Gempa Mega memusnahkan sebahagian besar proto-Human, kerana jika dibiar berleluasa, proto-Human yang tamak itu akan menjarah bumi dan berselindung di sebalik topeng ideologi masing-masing. Hari ini, dibiar proto-Human itu bertani dan memancing, cukup bagi mereka bekerja dan diam; tunduk lagikan patuh.

Seratus tahun dahulu, proto-Human ini malas bekerja dan tak reti memerintah!

Nampaknya orang-orang yang ditindas pada tahun futuristik itu, rupanya pernah menindas orang lain pada zaman kuno dahulu. Hidup ini seperti putaran roda yang adil. Inikah yang cuba disampaikan oleh Fahmi menerusi kenyataan di dalam novel ini?
Benar.

Sepertinya roda.

Suatu hari nanti kita pastinya sedar bahawa semua ini, tidak lain adalah ranting daripada zat Tuhan yang Maha Kaya dan Maha Mencipta. Dan di setiapnya ada hukum alam yang berputaran. Setiap orang mempunyai topeng tersendiri.

Topeng kita berbeza. Topeng bersama kawan, topeng di hadapan bos, topeng bersama dengan insan tersayang, dan borbogelan di hadapan Tuhan. Topeng-topeng ini sukar ditilik seni kerana selalu terlindung dengan ideologi dan susuk-susuk wibawa seseorang.

Kita spesis tercanggih yang manusiawi dan masih animalistik.

~

Besok: Ikuti perkongsian Fahmi Mustaffa tentang watak-watak yang terdapat di dalam novelnya, serta pengalaman menarik beliau menulis novel istimewa ini.

Fahmi B&W

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. 

Ia boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen SaiFai Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Novel fiksyen sains Fahmi Mustaffa yang pertama bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan diterbitkan oleh Simptomatik Press.

Cover SHNMAMT

Kunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku SaiFai terbaru mereka.

Buku Baru Simptomatik Press