Laknat: Cerita di Sebalik Tabir

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel SaiFai terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya SaiFai terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya SaiFai bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

Laknat Cover

Tajuk Buku: Laknat
Pengarang:
Fahmi Mustaffa
Penerbit:
Buku Fixi
Tahun Terbitan:
2015
Halaman: 
258

SINOPSIS

Amar menjadi mangsa liwat abangnya sendiri Ikhwan, walaupun Ikhwan dibesarkan dengan didikan agama. Amar percaya tuhan itu ada, cuma memilih untuk bermusuh dengannya, sebab bagi Amar, tuhan tak pernah ada saat dia meronta.

Sifat bencikan tuhan bercambah bila dia melanjutkan pelajaran, lebih-lebih lagi sejak dia bertemu dengan Professor William Hawking. Atheism dibaja subur dengan sains, semahunya.

Ironinya Amar ditempatkan sebilik dengan Hakim, seorang yang berlatar belakangkan agama. Amar dan Hakim punya dua persamaan, mereka berfikiran terbuka dan mempersoal isu ketuhanan. Walaupun begitu, Amar mempersoal tuhan untuk bermusuh denganNYa, tetapi Hakim bersoal jawab untuk menambah keimanan kepadaNya.

Saat Amar sudah mula ingin berbaik dengan tuhan, konflik berlaku. Semua orang punya pahala, punya dosa, dan punya rahsia!

DI SEBALIK TABIR

Laknat adalah sebuah naskhah yang berselerak.

Kesalahan kebanyakan penulis ba(ha)ru adalah terlalu bercita-cita tinggi sehingga membawa pelbagai tesis dalam satu naskhah dan disimpulkan dengan tergesa-gesa. Perjalanan menulis Laknat bukanlah sebuah perjalanan yang lancar di mana saya mencicip kopi mahal kegemaran di kafe sambil bersandar dan memerhatikan keadaan sekeliling.

Laknat dibina dengan seluruh rasa ingin tahu yang berselerakan di setiap hujung baris naratifnya. Ia terlalu jauh dari sempurna dan tidaklah begitu hodoh saya kira. Mungkin saya bias, tetapi Laknat bagi saya, adalah naskhah yang berselerak. Namun bukankah kecantikan juga wujud dalam selerakan pintu-pintu pertanyaan?

TEMA

Homoseksualiti adalah non-spoken rules di Malaysia. Don’t ask, don’t tell. Ia tidak boleh dibincangkan tanpa diakhirkan dengan sebuah lembah neraka dan diskriminasi. Perkataan LIWAT dan HOMOSEKSUAL pun seringkali bertukar ganti dalam kekeliruan, apalagi perihal seksualiti dan identiti gender.

Ketakutan untuk memahami bertukar menjadi keberanian untuk membenci.

Sepanjang penghasilan novel ini, saya cukup bertuah kerana dikelilingi oleh ramai teman dan sahabat yang menjadikan saya kelihatan sebagai seorang pengarang yang luas ilmu dalam bidang-bidang yang dibincangkan di dalam Laknat. Sebenarnya saya langsung tidak begitu. Menerusi sesi wawancara yang berterusan dan kajian-kajian yang saya lakukan termasuklah bacaan jurnal-jurnal psikologi, saya menulis Laknat dengan harapan ada pembaca yang terganggu dengan kelantangan yang saya sengaja cuitkan.

Saya mahu kita tahu di sebalik tindakan, ada sejarah yang bertulang.

Memandangkan tema homoseksual diangkat seperti ia satu perilaku normal, permulaan Laknat dibina dengan babak-babak rogol yang menjadi pencetus kepada keseluruhan penceritaan di sepanjang Laknat (the first turning point). Watak utama, Amar, sebenarnya adalah ringkasan kepada sifat AMARAH, yang tercetus daripada penderaan seksual secara berterusan ketika dia meningkat remaja.

Penderaan seksual bukanlah isu yang baru, tetapi kerapkali disembunyikan. Saya pernah berjumpa dengan mangsa penderaan seksual di mana dia diajar melakukan onani oleh abangnya ketika berumur 9 tahun sebelum menjadi ketagih untuk terus melakukan onani. Kebanyakan penjenayah yang melakukan hubungan seksual adalah orang yang dikenali mangsa dan pandai memanipulasi.

Ia suatu benda yang normal. Melancap adalah satu benda yang normal, kata mereka.

Hal ini dibuktikan melalui watak Ikhwan, pemangsa yang melakukan penderaan seksual ke atas Amar:

“Abang, ape ni?!”

“Alah, sikit je.”

“Abang, takut. Tak nak, tak naklah!”

“Malam ni je. Alah, jangan takut, Mar, tak sakit pun. Abang buat pelan-pelan.”

– halaman 26, Laknat

Kebanyakan pemangsa dalam penderaan seksual memanipulasikan hubungan baik mereka dengan mangsa. Hal ini memudahkan mereka untuk mengumpan mangsa supaya ‘merestui’ aktiviti seronok yang dilakukan dan menganggapnya sebagai satu kenormalan dalam kehidupan.

Watak Ikhwan adalah seorang abang yang baik, tetapi kalah dengan godaan nafsu dan terus mendatangi Amar hampir setiap malam untuk melampiaskan gelora batinnya. Wataknya yang mendapat pendidikan formal dalam bidang agama tidak langsung menjadi perisai untuk menghalang sifat menderanya kerana agama hanyalah sebuah persalinan yang hanya dipakai ketika menyampaikan cerama agama di surau Jalan Kampung Damai.

Tema homoseksual dan atheism melatari penceritaan Laknat. Watak Amar yang kecewa dengan Tuhan kerana kegagalan Tuhan menyelamatkannya daripada penderaan seksual mula disuburkan dengan perkenalannya dengan Hakim. Hakim adalah sisi berbeza daripada Ikhwan, kerana wataknya tidak ditipikalkan sepeti watak Ikhwan. Menurut Amar:

Sesekali dia rasa senang dengan Hakim, yang tak seperti ustaz halal-haram atau ustaz syurga neraka yang lain. Sedang ada peperangan dan kebuluran, ustaz kita masih berbalah soal status halal Starbucks. Oh ya, dan McD juga!

– halaman 46, Laknat

Membaca Laknat yang berselerak adalah seperti membaca dua naskhah yang berbeza dalam satu buku yang sama. Lima puluh peratus yang pertama buku ini memperdebat keadilan Tuhan dan menyuntik elemen fiksyen sains yang dilakukan oleh Profesor Hawking (SCNT – Somatic Cell Nuclear Transfer), dan lima puluh peratus kandungan kedua Laknat terus membawa esen psikologi dan kriminologi terancang (Multiple Personality Disorder dan Possession Trance).

Walaubagaimanapun, niat saya sememangnya mahu menjadikan Laknat sebagai salah satu thriller gay, juga sebuah mockery kepada kisah percintaan lelaki dan perempuan yang islami melalui babak romantik suami-suami mereka. Dua tema utama dalam Laknat ini kadangkala membuatkan saya begitu gementar untuk menulis (terutama sesi perdebatan Amar dengan kasih-sayang Tuhan) tetapi ia memberi nuansa dan menyokong tesis utama tema novel ini.

GAMBARAN SOSIAL DALAM LAKNAT

Sarcasm is my middle name. Di dalam sebuah pentas bernama fiksyen, saya memilih untuk mengkritik kenormalan yang diamalkan. Masyarakat kampung, sifat menghukum, gaya hidup remaja yang biar papa asal bergaya, serta rakyat yang melarat kerana dasar pemerintah, Laknat adalah naskhah yang berselerak dan saya menggunakan lesen itu untuk terus bermewah-mewah dengan kritikan.

Dalam kalangan orang melayu pun, jemaah solatnya dipisahkan dengan mazhab terbaharu; mazhab politik.

– halaman 23, Laknat

Pada penghujung titi di kawasan tinggalan sawah, sebuah pondok yang dikhaskan untuk mengumpat, akan meriah saat para ibu berkumpul; rata-ratanya membincangkan perihal anak-anak orang yang jahatnya seperti syaitan.

– halaman 23, Laknat

Sudahlah malas bekerja, bila mereka rasa tertindas dan melarat, disalahkan bangsa lain pula! Seolah-olah mereka sudah tua yang hanya ingin ‘bertongkat’ dan ‘dibantu’ setiap masa. Mudah lupa, dan pemalas juga rupa-rupanya.

– halaman 24, Laknat

Hey, anak daramu digendong orang, tertanggal tudung dia, colinya di mana?!

– halaman 24, Laknat

Anak Dara

Pernah sekali rakannya, Mansura, membawa balik seorang teman transgender untuk mengenal agama katanya. Tetapi rakan-rakannya di sana memandang serong, malah ada yang mengucap laknat, kerana kawan Mansura yang digelar Shelly itu, berpakaian wanita dan berkeletah manja… bila dikeji oleh orang agama sendiri, Shelly jadi malu dan benci.

– halaman 37, Laknat

Memang cita-citanya ingin menjadi saintis muslim, tetapi dia bukanlah ustaz halal-haram. Dia juga bukan ustaz syurga-neraka. Baginya, hanya Tuhan yang layak mengelaskan.

– halaman 38, Laknat

Dia tahu kepincangan ilmuan agama kini – saling menyesat dan berbalah, malah ada juga yang menjadikan agama sebagai senjata politik. Tak lupa yang menjual agama untuk keuntungan berganda. Lalu dipasang alunan ayat-ayat suci al-Quran , dijualnya air mineral dengan riba’ semaksimanya.

– halaman 47, Laknat

“…orang nampak kau baik sebab kau pakai serban. Aku boleh beli serban dan celak mata, pakai kasi elok, sekarang jugak orang ingat aku waris nabi.”

– halaman 62, Laknat

…hari ini orang alim belum tentu ada akhlak

– halaman 68, Laknat

…Kau berilmu tapi kau tak beramal. Macam sial!

– halaman 120, Laknat

Berilmu tak beramal

Semoh Jongang tidak mempedulikan sesiapa pun ketika drama tadi sedang berlangsung. Dengan selamba, dia mengambil beberapa ekor ikan kembung dan berlalu pergi. Begitulah Semoh Jongang, kalau tiada mencuri, anaknya akan mati kelaparan di rumah PPRT miliknya

– halaman 127, Laknat

… yang menjadi kegemaran pseudo-hipster yang sebelum menyuap, di-adjust dahulu sudut pinggan mangkuk demi likers-likers di Instagram. Mereka melepak di kafe-kafe terkemuka dengan duit poket pemberian ibu bapa atau pinjaman PTPTN, segelas kopi pahit berharga RM10; perasaan bersalah menjelma setiap kali mereka menyelak wallet nipis mereka

Tetapi mereka berpegang teguh kepada akidah ‘biar papa asal bergaya’, jadi mereka kembali mengukir senyum di bibir. Mereka model sambilan di Instagram Agency, selebriti terkenal di Vine Production juga menjadi tuhan sambilan di Facebook

– halaman 169, Laknat

Begitulah sedikit sebanyak sebahagian subteks makian yang mewarnai naratif dalam Laknat.

MUZIK DALAM  LAKNAT

Saya meminati muzik terlebih dahulu sebelum melibatkan diri dalam dunia penulisan. Selama setahun dua melibatkan diri di show-show pentas, sedikit sebanyak dunia muzik mempengaruhi nuansa penulisan saya. Disebabkan Laknat adalah naskhah pertama saya, sungguh mustahil untuk saya meninggalkan muzik begitu sahaja.

Muzikaliti di dalam Laknat terbahagi kepada dua –- classical, western music dan juga traditional music. Kedua-dua jenis muzik ini merupakan elemen yang berpengaruh kerana di sepanjang proses penulisan Laknat, saya berkarya dengan mencampurkan Mozart (Requiem) dan Noraniza Idris (Hatinya Tak Tahan) untuk mendapatkan satu batu asas kepada lantai muzik Laknat. Mozart, Chopin, sedikit Beethoven (entah kenapa saya tidak menyukai Beethoven) juga pelbagai jenis muzik gamelan jawa menjadi pembina auditory Laknat. Tidak ketinggalan lagu-lagu tradisional Terengganu seperti Ulek Mayang dan lagu Pok Itang Na Na, Pok Kasing Dogo. Ada satu mentera Jawa juga dipersembah di dalam Laknat:

Hong ui la heng

Niat ingsun matek ajiku

Aji petingoengan

Soko ajisoko yen sopo ketiban

 

Jin setan peri prayangan podo

Mati ojo maneh rebaking

Janho manungso ora mati

Amblek sar turune koyo mati

 

Ora pisan pisantangi yen aku

Ora pisan pisantangi yen aku

During hong uilameng!!!

                – halaman 158, Laknat

Saya diganggu beberapa malam menuliskan itu. Tetapi demi watak Estrada, iaitu sejenis Jin Asyik, saya kira barangkali itu adalah satu pengorbanan. I sleep with the lights on ever since for few weeks.

Dari der Holle Rache sehingga ke Ulek Mayang, transisi epistemologi adalah perkara yang cukup sukar untuk saya. Sebagai penulis baru yang masih mentah, saya cuba melukakan semua kudis untuk merasai kesakitan yang mengalir, menukarkan kata-kata kepada bunyi serta menjual roh saya untuk menyiapkan tukangan naskhah ini. Babak possession trance juga dihuraikan dengan jelas apabila watak Alev Gustamov de Souza memberi diagnosis berkenaan dengan penyakit Amar.

PASCA-LAKNAT

Sebenarnya, ada satu bab akhir di dalam Laknat yang sengaja saya hilangkan kerana apabila penceritaan menjadi lengkap, ia membosankan saya. Ini pendapat peribadi saya, dan saya bukanlah ahli akademik dalam penulisan ataupun penulis pakar. Namun saya sendiri yang menentukan takdir naratif dalam Laknat walaupun watak-watak saya mempunyai visi yang berlainan dengan penulisnya.

Saya mahu pembaca mengisi tempat kosong. Ke mana Amar selepas Munirah terbunuh, apa benar Hawking masing hidup serta bagaimana Alev terlepas dari segala kejahatannya? Kadangkala persoalan tidak menuntut jawapan. Mungkin ia sebenarnya adalah segugus penyataan dalam bentuk pertanyaan.

Walau apa pun, Laknat telah mengubah hidup saya secara peribadi. Ia hadir ketika saya benar-benar tersinggung dengan kehidupan, persahabatan, cinta serta penyakit kronik yang dihadapi oleh orang terdekat. Saya syok sendiri menulisnya (seperti kata seorang novelis yang saya tidak tersinggung pun) dan saya harap syok itu berjangkit kepada pembaca.

Jelajah Lejen Fixi Tganu

Di kesempatan yang diberikan oleh Pena Saifai juga, saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada pembaca yang sehingga ke hari ini, semenjak Laknat dilancarkan September 2015, masih menyapa dan bertanyakan soalan di alam maya. Malah saya mendapat jemputan ceramah dan aktivisma LGBT dan gelandangan, juga sesi pengakuan dan bertukar-tukar pengalaman.

Pami Signing

Laknat adalah sebuah novel lucah jika kita ingin membaca novel lucah. Laknat juga adalah sebuah novel islamik jika kita ingin membaca novel islamik. Ia novel thriller jika kita ingin membaca sebuah thriller, ia adalah apa yang anda fikirkan, dan saya terlalu lemah untuk mempunyai kuasa mempengaruhi pemikiran pembaca saya.

Laknat IG

Secara peribadi, Laknat adalah sebuah mesin masa kepada saya. Ia sebuah mesin untuk Fahmi Mustaffa kembali ke masa silam untuk berjumpa dengan Pami yang selalu terfikir apakah cita-citanya untuk menjadi seorang penulis akan berjaya. Naskhah ini saya tulis untuk saya, supaya saya tidak terlalu susah hati, juga sebagai bukti bahawa orang miskin pun boleh bercita-cita tinggi.

Matawang untuk impian adalah usaha.

Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada novelis-novelis yang memberi anggapan kasar dan mengutuk naskhah saya. Bertuah, kerana masa yang begitu berharga digunakan untuk berbincang tentang dosa-dosa karya saya, sedangkan dengan modal yang cukup murah, mereka boleh membeli majalah bergambar berwarna-warni dengan artis kegemaran berposing di tepi kolam renang. Atau mungkin boleh muat turun percuma di laman sesawang yang lebih high definition. Tetapi begitulah hidup, ia luas dan perlukan keberanian.

Sudahlah, saya seperti seorang pakcik tua yang membebel sedari tadi. Terima kasih kerana terus menyokong karier saya. Terima kasih kerana membaca dan memahami tesis dalam Laknat .

Hidup, perlukan keberanian.

~

Pami & Hair

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. Ia boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen SaiFai Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Novel fiksyen sains Fahmi Mustaffa yang pertama bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan diterbitkan oleh Simptomatik Press.Cover SHNMAMTKunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku SaiFai terbaru mereka.Buku Baru Simptomatik Press

Novel Selestial dan Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan juga boleh dipesan melalui Whatsapp seperti maklumat di bawah.

Promosi Thukul Bersekutu

 

Advertisements

Kuda, Kucing dan Fiksyen Sains

Sempena berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2016 dan juga kelahiran dua novel fiksyen sains terbaru terbitan Simptomatik Press, Pena SaiFai telah memutuskan untuk menyiarkan artikel berkaitan dua penulis hebat – Fahmi Mustaffa dan Lokman Hakim sepanjang minggu ini.

Fahmi Mustaffa muncul dengan karya fiksyen sains terbarunya bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan. (Tag: Minggu Fahmi Mustaffa)

Lokman Hakim pula muncul dengan karya fiksyen sains bertajuk Selestial. (Tag: Minggu Selestial)

I – Tentang seekor kuda

Berlari sekencang taufan, menemukan kebebasan.

Seekor kuda yang selalu terikat tidak akan memahami kekuatan, apalagi melihat keindahan di sebalik pagar sebuah bangsal yang semakin usang dan reput. Ia tidak akan mampu bertanding dengan angin kencang, juga tidak mampu untuk merasai dingin anak sungai yang mengalir ke hilir lembah setelah berpuasan mengunyah tumbuhan liar dan kekacang yang tersisa setelah tupai berlari kekenyangan.

Ia tidak mampu berlari sekencang taufan dan menemukan kebebasan.

Seekor kuda harus dibiar meliar. Ia perlu menjadi diri sendiri tanpa sibuk bertanding siapa yang paling asli, juga siapa yang menjadi pesaing terhebat. Ekornya yang seperti rambut perawan yang terikat harus dibiar bertembangan dicumbui bayu bertalu-talu. Otot kakinya perlu digunakan selalu supaya tidak menjadi lesu. Badannya yang perkasa harus dibakar jemala suria supaya terjana tenaga yang bersembunyi di celah-celah lapis otot kemahuan dan kekhuatiran.

Ia harus dibiarkan berlari sekencang taufan untuk menemukan kebebasan.

Tetapi kini kuda itu katanya harus dilindung, kalau tidak ia akan menjadi ikan yang terapung-apung. Kuda harus ditambat, diikat dan dijaga ketat-ketat. Kuda adalah binatang liar, kata mereka. Ia akan berlari dan tidak akan pulang kembali. Jadi setiap pagi dan petang, setiap siang dan malam, mereka akan mengikat kuda itu dan berharap bahawa pada suatu masa nanti, kuda itu akan tiba-tiba mendapat kekuatan dan kecerdasan untuk hidup sendirian di dalam hutan tebal yang maha bahaya.

Bebaskanlah kuda itu!

Kuda tidak harus dibiarkan terikat ketat dan terpijak oleh paksaan dan kurungan. Ia tidak akan tiba-tiba menjadi gila babi (kerana ia seekor kuda) dan tidak pula kuda itu tiba-tiba menjadi berang. Kuda harus dibiarkan mencumbui mentari dan menari di sebuah padang yang luas sambil didondang ilalang yang ralit meratib nama tuhan. Ia perlu mandiri dengan nadi pembebasan seperti bahang mentari yang tidak terkongkong. Barangkali ia seekor binatang, justeru ia memerlukan manusia. Manusia perlu menjadi penunggang dan kawan kepada kuda, bukan polis moral dan penguatkuasa yang hanya tahu bersurah binari dan mengurung kuda membabi-buta. Seekor kuda akan cemerlang jika seorang manusia tahu mengawalnya dan membiarkan sifat alami seekor kuda untuk berlari sekencang angin dan menemukan kebebasan.

Begitulah fiksyen sains.

II – Kucing saya

Ketika saya masih kecil, saya suka membela kucing. Kucing pertama saya bernama Chipmunks. Ia seekor kucing yang aneh: tiba-tiba sahaja kucing ini tidur di atas katil saya (entah bagaimana dia menyelinap masuk) dan secara senyap, saya membiarkan. Saya rasa, ia suka saya.

Dan saya terus bela.

Ia seekor kucing yang jinak. Saya membelanya selama beberapa tahun sehingga kucing itu besar dan mengandung – empat ekor jumlah anaknya. Keadaan mula berubah. Rumah tiba-tiba berbau busuk dengan najis. Mak saya cakap, kucing perlu digosok bontotnya kepada tanah supaya ia tahu, ia perlu berak di atas tanah, bukan pada sofa di ruang tamu.

Saya menggeselkan bontot kucing pada tanah selama beberapa hari. Ia masih berak di atas sofa.

Saya masih ingat hari itu – mahu tidak mahu, saya dipaksa untuk membuang Chipmunks dan anak-anaknya. Sebelum membuang, ada seseorang yang mengajar saya supaya menyapu Minyak Cap Kapak pada hidung Chipmunks supaya ia takkan mampu mencari jalan pulang.

Tidak berhasil.

Petua kedua adalah menyapu belacan. Saya bakar sekeping belacan dan menyapunya berkali-kali sehingga Chipmunks mengiau. Saya rasa ia menangis. Tetapi ia mengiau. Barangkali itulah sebuah bahasa tangis di dalam dunia kucing, tetapi saya terlalu jahat dan bodoh untuk memahami.

Saya tinggalkan kucing yang tiba-tiba mencintai saya itu di dalam sebuah kotak di tepi pasar ikan. Saya tidak akan pernah melupakan wajahnya yang merayu-rayu supaya dibawa pulang, tetapi saya adalah manusia terkejam dan takut pada suruhan. Saya tinggalkan ia dalam kelaparan dengan hidung yang barangkali sudah rosak untuk menghidu dan mencari makanan.

Setiap malam, ia datang kepada saya dalam mimpi, menyayangi saya seperti saya sudah terbogel dari dosa. Begitulah fiksyen sains.

III – Peribadi

Tahun lepas saya mula menyelongkar kembali genre fiksyen sains, bukan kerana saya mahu terbitkan sebuah karya bergenre sebegitu, tidak lain hanyalah untuk menjadi seekor kuda dan kucing di dalam sebuah kotak. Saya mahu berlari bebas dan memilih untuk terus menyayangi.

Beberapa naskhah fiksyen sains bahasa Inggeris dan bahasa Melayu telah layak menjadi penanda aras bahawa genre sebegini sudah berkembang sezaman dengan perkembangan sains dan teknologi. Barangkali, bolehlah jika saya katakan bahawa The Epic of Gilgamesh yang ditulis pada 2000 tahun sebelum masihi merupakan karya susastera pertama fiksyen sains; menyentuh perihal kelahiran manusia dan pemanipulasian masa.

The Epic of Gilgamesh

Walaubagaimanapun, bukanlah saya ingin mencadangkan naskhah fiksyen sains dicorakkan oleh kerangka epik itu kerana seni itu sifatnya progresif –

dan kita seharusnya perlu berhenti memeluk mayat, sekarang.

leksikon ledang

Secara peribadi, saya berpendapat bahawa Leksikon Ledang adalah naskhah yang sepatutnya diraikan dengan lebih gilang-gemilang pada tahun lepas kerana naskhah ini sudah berhenti memeluk mayat. Ia naskhah yang bergerak ke hadapan dan progresif, dan bukanlah sebuah karya sastera bosan yang bergenang dalam lopak air serupa sambil mengharap penerimaan yang berbeza.

Karya Fadli Al-Akiti dan Nor Azida Ishak ini wajar diangkat dan dibincangkan secara meluas dalam dunia kepengarangan yang dipenuhi dengan pelbagai jenis kurungan yang menambat seekor kuda di dalam sebuah bangsal. Fiksyen sains sebegini membawa saya membaca kembali Sulalatus Salatin dan mengkaji dari kulit ke kulit untuk memerah esen yang cuba disampaikan oleh pengarang.

Meneladani karya fiksyen sains tempatan adalah seperti membuka ikatan dan membiarkan kuda itu berlari sekencang angin, menemukan kebebasan. Walaubagaimanapun, kerangka fiksyen sains negara perlu lebih rancak bermain dengan nilai sarwajagat tanpa mengabaikan nilai ketimuran dengan pendekatan yang tidak membosankan.

IV – Fiksyen sains adalah sains

Fiksyen sains adalah sains.

Tentulah mengikut sejarah, dunia fiksyen bermula dahulu sebelum kerancakan sains. Karya Ibn al-Nafis iaitu Theologus Autodidactus (pada abad ke-13), True History oleh Lucian dan The Epic of Gilgamesh itu sendiri membina lantai kukuh untuk perkembangan fiksyen sains yang didukung oleh pelbagai sub-genre seperti cyberpunk, pengembaraan masa, sejarah alternatif dan beberapa puluh subgenre lain yang kian berkembang. Tetapi, tugas sebenar kita bukanlah untuk menyuai padan, melainkan terus mencabar keperdanaan karya masa kini dan mencipta zaman kita sendiri dengan kerangka ba(ha)ru yang lebih berani dan progresif.

Melakukan perkara yang sama sambil mengharapkan kesan yang berbeza adalah kerja gila.

Pengarang fiksyen sains harus menjadi seorang saintis. Rukun pertama untuk menjadi seorang saintis adalah mudah – melakukan pemerhatian dan bertanyakan soalan. Fiksyen sains yang dibina tanpa pemerhatian rinci kepada persoalan-persoalan kehidupan akan dilantai longgar oleh kandungan karya itu sendiri. Kerana seorang penulis adalah raja kepada kerajaan ideanya sendiri, ia tidak hanya perlu memerintah, tetapi perlu mencari kaedah pemerintahan yang paling progresif untuk membina, malah mendahului zamannya.

gugurnya azazil

Hal ini telah berjaya dibuktikan oleh Fadli Al-Akiti dalam novel beliau berjudul Gugurnya Azazil yang berlari sekencang angin, menemukan kebebasan, dalam latar masa dan isi kandungan novel beliau. Fiksyen sains seperti inilah yang layak digelar sains, malah berjaya membawa persoalan falsafah di dalam pengakhiran ranting penceritaan.

Kuda telah berjaya menari-nari di lereng sebuah bukit sambil ilalang ralit meratib!

Di dalam sebuah kerajaan idea, kata-kata menjadi sebuah benteng yang membina perjalanan sebuah cerita. Ruang di dalam sebuah rumah adalah makna di antara dua baris yang tertulis. Seorang raja perlu menjauhi pemerintahan klise dengan membina sistem pertahanan yang kuat supaya tidak terikut oleh mana-mana acuan yang mendatang. Naskhah fiksyen sains harus berani melawan penindasan dan menjadi zeitgeist, serta membangunkan radas dan rukun sains dalam suasana yang menghargai keindahan bahasa yang tidak kaku dan jumud. (Baca SaiFai Mencerminkan Semangat Zaman)

Tidak perlu takut kepada polis. Selamat berkarya, dan majulah fiksyen sains untuk negara!

~

Pami & Jambatan

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. 

Laknat boleh didapati di booth FIXI di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Jelajah Lejen Fixi

Cerpen fiksyen sains Fahmi Mustaffa bertajuk Pantomim dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata. (Baca Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa).

Pantomim

Imagikata Cover

Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata boleh didapati di PBAKL di booth PTS dan juga boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

peta-lokasi-klibf

Kunjungi reruai Simptomatik Press di Booth A3094 – A3095 (Thukul Bersekutu) di PBAKL untuk mendapatkan buku-buku fiksyen sains terbaru mereka.

Buku Baru Simptomatik Press

Novel Selestial dan Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan juga boleh dipesan melalui Whatsapp seperti maklumat di bawah.

Promosi Thukul Bersekutu

Di Sebalik Tabir Imagikata: Pantomim oleh Fahmi Mustaffa

Fahmi Mustaffa menceritakan kisah bagaimana cerpennya yang bertajuk Pantomim dihasilkan. Cerpen ini dimuatkan di dalam Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata, yang boleh dibeli secara atas talian di Bookcafe.com.my.

imagikata

Tema dan Persoalan

Pantomim dibina daripada satu perkataan – “Pencerahan” atau “enlightenment” yang menjadi taksiran kepada cerpen ini. Immanuel Kant (1724 – 1804), ahli falsafah moden barangkali menjadi rangka terbesar yang melorongkan pembikinan Pantomim.

This enlightenment requires nothing but freedom–and the most innocent of all that may be called “freedom”: freedom to make public use of one’s reason in all matters. Now I hear the cry from all sides: “Do not argue!” The officer says: “Do not argue–drill!” The tax collector: “Do not argue–pay!” The pastor: “Do not argue–believe!” Only one ruler in the world says: “Argue as much as you please, but obey!” We find restrictions on freedom everywhere. But which restriction is harmful to enlightenment? Which restriction is innocent, and which advances enlightenment? I reply: the public use of one’s reason must be free at all times, and this alone can bring enlightenment to mankind.

Kant. I., What is Enlightenment (1784) terjemahan Mary C. Smith

Proses penjanaan idea memakan masa selama seminggu. Pantomim mengembalikan persoalan eksistensi kepada manusia yang tiba-tiba terjaga dan berada dalam kekeliruan untuk memilih kebenaran. Menelusuri persoalan ini, saya mengapungkan tema “cahaya atas cahaya” dan “pencerahan” melalui watak Tuan Presiden seolah sindiran kepada situasi semasa sosial.

Kita sudah tidak lagi berfikir, hanya mengumpulkan maklumat dan menterjemahkannya semata-mata. Tidak berani untuk mengetahui, atau “Sapere aude!”. Kemuncak plot cerpen ini adalah babak di mana Tuan Presiden akan mengaturkan segala-galanya dan memberikan ultimatum jika kita memilih jalan yang tidak dilalui kebanyakan orang. Pantomim sengaja ditulis seolah post-lab in-situ sci-fi supaya latar tempat dikaburkan walaupun latar masa telah dijelmakan di kerangka pasca-apokalips yang agak distopia. Naratif dibiar ringkas supaya tema dan persoalan akan timbul dengan jelas.

Imagikata - Fahmi Mustaffa

Format

Pantomim sengaja meretakkan kerangka cerpen konvensional dengan mencantumkannya dengan nuansa skrip drama pentas muzikal. Cerpen asal mengandungi dua buah lagu penuh yang dinyanyikan oleh watak Nenek dan Pemuda. Entahlah tentang watak, sama ada dia berbentuk fizikal atau spiritual, kenihilan suara jati itulah yang memaksikan Pantomim. Saya cuba merima seberapa banyak yang boleh, sebagai penghargaan kepada filem kegemaran saya, Pancha Delima. Anggaplah Pantomim sebagai reinkarnasi sebuah lipur lara yang melalui alam siber yang penuh dengan kenihilan. Justeru, adalah lebih baik kita hasilkan naskhah dekonstruktif sahaja dengan sedikit “plot twist” di hujung cerita.

Kesimpulan

Agama, kesihatan, pendidikan, ekonomi, politik, sosial, seni, perundangan–kita semua telah ditentukan. Kita semua akan hidup dan bekerja, dan membayar segala bil untuk terus langsung dalam hidup. Kita telah lama tidak bercakap dan kalaupun kita bercakap, suara kita telah lama hilang. Suara kita telah lama hilang, kita menjadi seekor burung kakak tua yang pandai mengajuk laku rupa dan mengumpul segala maklumat tersedia.

Barangkali kita terkeliru di antara maklumat dengan ilmu. Barangkali kita fikir kita adalah manusia terpintar yang mampu mencipta nyawa melalui algoritma robotik tetapi kita, mencipta robot, sebenarnya adalah sindiran kepada diri sendiri–kerana kita adalah robot yang masih hidup sehari-hari, kehilangan suara yang jati. Kita terlemas dalam pentas Pantomim, dan kita akan terus nihil sehingga terhapus selagi mana kita tidak melalui jalan-jalan yang tidak dilorongkan. Cahaya perlu terus bergerak di atas cahaya.

“All our knowledge begins with the senses, proceeds then to the understanding, and ends with reason. There is nothing higher than reason.” – Kant

~

Mohd Fahmi bin Jusoh @ Mustaffa menulis dengan nama pena Fahmi Mustaffa. Novel debut beliau, Laknat diterbitkan oleh Buku FIXI pada September 2015. Novel fiksyen sains beliau yang pertama bertajuk Suatu Hari Nanti Manusia Akan Melupakan Tuhan bakal diterbitkan oleh Simptomatik Press pada tahun 2016.