Wawancara Bersama Rosli Mohamad Ali, Bahagian 3

Cikgu Rosli + Books Edited

Pena SaiFai pada hari ini akan meneruskan sesi wawancara dengan Cikgu Rosli, kali ini bagi membincangkan novel fiksyen sains Katalis Neurogenesis. Novel ini telah berjaya memenangi tempat kedua dalam Sayembara Novel Fiksyen Sains & Teknologi UTM-Kumpulan Utusan Musim Ke-4. Bahagian satu dan dua boleh dibaca di sini.

Katalis Neurogenesis-Cover

Sinopsis Katalis Neurogenesis:

“Mengapa pula aku tidak mampu melakukannya? Kejayaan sudah berada di depan mata. Inilah penamatnya. Penamat kepada perjuangan dan impian yang sia-sia. Impian yang mahu mengawal minda manusia dan mengeksploitasi pemikirannya.”

Kata kunci dalam sinopsis ini adalah ‘mengawal minda manusia’. Apa yang Cikgu Rosli boleh jelaskan lebih lanjut tentang Katalis Neurogenesis? Mengapa Cikgu Rosli memilih untuk mengemukakan subjek kawalan minda dalam novel ini?

Terima kasih Pena SaiFai atas kesudian mewawancara saya bagi buku ini. Bayangkan sebuah dunia tanpa manusia. Pastinya segala kegilaan yang melanda dunia sekarang tidak akan berlaku. Ya manusia diberikan kepercayaan menjadi khalifah di muka bumi. Manusia dikurniakan akal yang tidak dianugerahkan kepada organisma yang lainnya namun segala kegilaan di dunia sekarang ini baik dari peperangan, pencemaran dan kemusnahan alam adalah disebabkan oleh manusia. Dari mana datangnya kemusnahan ini? Tidak lain tidak bukan ialah dari minda manusia sendiri.

Sebagai contoh peperangan yang berlaku berpunca dari percambahan pelbagai ideologi yang lahir dari minda manusia. Komunisme, sosialisme, nasionalis, demokrasi, oligarki, fasis dan pelbagai istilah lagi yang cukup menyenakkan pemikiran. Manusialah sebenarnya organisma yang paling merbahaya dalam dunia kerana disebabkan merekalah dunia hampir musnah.

Hal ini diperkuatkan lagi oleh klasifikasi sebuah zoo di Rep. Cezh yang meletakkan homo sapiens sebagai spesies yang paling merbahaya sekali dalam dunia. Mujur di dalam kandang itu tiada spesimen manusia. Sekali lagi saya mengetengahkan idea bagaimana jika minda manusia ini boleh dikawal dari melakukan perkara yang sebenarnya merosakkan dunia? Dari situlah lahirnya idea yang kemudiannya saya kembangkan dalam novel ini.

Katalis Neurogenesis berkisar tentang kepentingan teknologi nano, di mana nanocip KN 86 BE (Katalis Neurogenesis) berupaya memulihkan kecederaan sel-sel saraf tunjang untuk membolehkan manusia menggunakan semula deria yang hilang fungsinya. Bukan itu sahaja, Cikgu Rosli memasukkan banyak unsur sains seperti penggunaan tenaga gelombang elektrogamma dan mengaitkannya dengan bidang kejuruteraan biomedikal. Apakah rujukan dan juga inspirasi yang Cikgu Rosli gunakan untuk menulis novel ini?

Sama seperti novel terdahulu, penulisan saya banyak dipengaruhi oleh rancangan dokumentari dan pembacaan bahan berkaitan sains. Dalam satu rencana berkaitan teknologi nano, pihak saintis nano di Amerika Syarikat sedang melakukan kajian bagaimana untuk menghasilkan robot kecil bersaiz nano yang boleh dikawal dan diarahkan menuju ke sel-sel yang mengalami deformiti akibat kanser. Sel-sel ini kemudiannya dimusnahkan melalui pancaran laser robot-robot nano ini yang dijana melalui haba badan manusia. Hebat bukan? Mereka meramalkan bahawa robot nano ini sungguh kecil hinggakan ianya akan menjadi sebesar virus dan mampu melekap pada sel-sel hemoglobin atau sel darah merah yang kemudiannya mengalir ke kawasan yang menjadi tumpuan untuk dipulihkan.

Bayangkan jika teknologi ini berjaya dihasilkan, apakah kemungkinan nanti ia juga mampu dialirkan ke kawasan medula oblongata, serebrum atau sereblum manusia seterusnya mencari impuls-impuls neuron yang boleh diterjemahkan dalam bentuk aksara juga visual pada skrin komputer. Sekaligus memberikan ruang dan peluang kepada saintis untuk mengetahui akan apa yang bermain dalam minda manusia. Bagaimana jika mereka menemui cara untuk menentukan gelombang neuron itu menghasilkan arahan-arahan tindakan yang dimahukan mereka?

Katalis Neurogenesis tidak hanya memfokuskan pada bidang sains, tetapi turut menyelitkan unsur kesenian dengan menggunakan pembayang lukisan-lukisan seperti The Four Horseman of the Apocalypse, Eden (Firdausi) & Israfil Si Peniup Sangkakala. Mengapa Cikgu Rosli memilih untuk mengetengahkan gambaran ini?

Ketika Oppenheimer menyaksikan letusan bom atom yang dihasilkan oleh pasukan saintis Amerika, beliau menzahirkan perasaan sedihnya itu dengan sepotong ayat dari kitab Hindu. Seorang pakar fizik terulung dunia mampu mengingati sesuatu yang tiada pun perkaitan dengan kejadian besar yang berlaku ketika itu. Unsur sastera yang membugar bilamana dirinya dikelilingi oleh kegilaan kuantum fizik. Bukankah itu sesuatu yang indah? Bukankah itu memaparkan keperibadiannya yang cukup holistik?

Mengetahui kedua dunia yang kelihatannya cukup sukar untuk wujud bersama sastera – sains. Mengapa tidak saya mewujudkan watak sebegitu dengan memasukkan unsur kesenian yang dilihat akan membuatkan rancangan penguasaan dunia itu akan lebih kelihatan bergaya atau melankoli berbanding arahan terus yang disampaikan di meja perancangan perang? Menggunakan metafora yang hanya segelintir manusia sahaja yang memahaminya.

Four Horsemen

Saya percaya mereka yang membacanya pasti akan cuba mencari imej The Four Horseman of the Apocalypse, Eden (Firdausi) & Israfil Si Peniup Sangkakala untuk melihat sendiri imej yang menjadi perlambangan dalam penulisan ini.

Berikut adalah Laporan Penghakiman Musim Ke-4 berkenaan Katalis Neurogenesis:

“Kepelbagaian warna watak dan perwatakan dalam naratif menyumbang kepada kekuatan karya. Watak-watak dinamik seperti Dr. Ng Kim Chiew, Dr. Mikhail, Dr. Idka, bahkan Prof. Nazri juga mengukuhkan – bukan sahaja jalan cerita, tetapi juga, membulatkan idea yang diketengahkan. Sebagaimana yang disebut bahawa tujuan sesuatu ciptaan adalah untuk kebaikan sebagaimana yang dipancarkan melalui watak Dr. Irfan sebaliknya jika disalahgunakan ia memudaratkan.”

Adakah Cikgu Rosli merancang plot penceritaan dan membina semua watak-watak untuk novel ini sebelum menulis?

Seperti yang saya katakan sebelum ini bahawa saya bukan seorang penulis profesional. Saya tidak punya blue print yang perlu dipatuhi sebagaimana seorang jurutera pembinaan. Konsep penulisan saya sebenarnya cukup mudah. Saya menekankan cara penulisan berbentuk naratif. Apabila saya sudah selesai sesuatu bab maka saya akan bertanya pada diri saya. Bagaimana selepas ini? Apa yang perlu ditambah agar jalan ceritanya kelihatan menarik? Mungkin saya merancang dan melaksanakan rancangan itu tanpa sedar. Mungkin kaedah pembinaan watak saya itu saya lakukan tanpa sedar.

Dalam kedua-dua naskhah Nafkhatul Faza dan Katalis Neurogenesis, Cikgu Rosli banyak mengemukakan naratif berbentuk dialog. Ada pembaca yang tidak gemar dengan persembahan sebegini, tetapi dalam dunia penulisan kreatif, tidak ada rule khusus dalam mempersembahkan hasil penulisan. Setiap penulis bebas melahirkan gaya penulisan dan pemikirannya yang tersendiri. Teknik naratif berbentuk dialog boleh dianggap sebagai satu seni yang unik, malah berupaya mengangkat Cikgu sebagai seorang penulis yang lain daripada yang lain. Adakah ini satu bentuk penulisan yang sengaja dilakukan agar ia menjadi trademark tersendiri buat Cikgu?

Tiada manusia di dunia ini yang punya cap jari yang sama. Walaupun kembar. Fakta ini tidak mungkin boleh disangkal lagi. Penulis begitu juga. Tiada yang sama cara penulisannya. Saya anggap penulisan novel itu sama seperti menghasilkan sajak. Setiap penulis dengan gaya dan cara yang tersendiri. Tidak ada rule yang nyata.

Pembaca boleh sahaja membaca karya-karya saya yang terdahulu. Dari manuskrip pertama sehinggalah sekarang kebanyakannya adalah bersifat naratif, monolog dan dialog. Mengikut sesetengah pakar yang mempertikaikan karya saya bahawa gaya sedemikian adalah satu bentuk yang cukup membosankan. Namun itu adalah cara dan gaya saya menulis.

Bagi sesetengah orang pelukisan watak dengan menggunakan kata-kata itulah essence dalam penulisan, tetapi cuba kita berikan peluang kepada monolog dan dialog sebagai satu cara pelukisan watak. Bukankah ayat-ayat deskriptif itu lebih mudah disusun berbanding dialog yang mana memerlukan seseorang itu menghayati watak dan meletakkan dirinya dalam situasi tersebut. Istilah ‘aku’ sebenarnya sedikit sebanyak dapat membuatkan pembaca dekat dengan jalan cerita. Membuatkan mereka seolah-olahnya berada di dalam situasi yang dinyatakan.

Laporan panel hakim sayembara ini punya ciri persamaan dengan laporan terdahulu iaitu ketika Sayembara Fiksyen Sains Angkasa yang menekankan kekuatan karya yang banyak menggunakan kaedah monolog sebagai satu cara yang dapat mendekatkan watak pada mereka yang membacanya.

Sebagai penutup, sudilah kiranya Cikgu Rosli berkongsi rancangan Cikgu dalam bidang penulisan. Adakah Cikgu akan terus menyumbangkan karya untuk menyemarakkan dunia fiksyen sains di tanah air? Mungkinkah Cikgu akan mengembangkan sayap dan menulis novel dalam Bahasa Inggeris, atau sastera, atau bukan fiksyen?

Sehingga kini saya telah menghasilkan 24 manuskrip. 16 daripadanya berbentuk fiksyen sains. Dari jumlah itu sebuah diterbitkan oleh Buku Prima (HaikalHaziq), satu oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (Cahaya Dari Andromeda) dan dua oleh Utusan Publications / UTM Press (Nafkhatul Faza dan Katalis Neurogenesis).

Ada empat manuskrip pada Buku Prima yang masih menjalani proses penilaian (Orchis Aurelis, Walit E, Solusi 4R dan Siti Serenia) kesemuanya adalah genre fiksyen sains manakala manuskrip Najwa bergenre misteri dan How’zat Umpire adalah bertemakan sukan kriket.

Empat karya yang memenangi sayembara Dewan Bahasa dan Pustaka juga masih belun diketahui nasibnya. Manuskrip itu bertajuk Aurora Morgana, Lepidoptera Europa, Petaka Prisma dan Kudeta Titania. Kesemuanya bergenre fiksyen sains. Manakala manuskrip Kerongsang Embok Nyamek yang bergenre misteri dan sejarah dan Mata Merah Kera Hantu yang bertemakan misteri dan alam semulajadi masih dalam proses penilaian dan editorial. Kesemuanya diselenggarakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Karya yang tertolak kini dinilai pula oleh seorang penulis fiksyen sains jika ianya boleh diterbitkan oleh penerbit yang lain pula.

Manuskrip yang tidak saya nyatakan di sini barangkali akan saya gunakan pada masa hadapan. Siapa tahu mungkin untuk sayembara seterusnya. Saya akan terus menyumbangkan penulisan genre fiskyen sains ini demi menjadikan genre ini berdiri sama tinggi dengan genre-genre yang lainnya. Saya mahu melihat suatu hari nanti muncul sebuah filem blockbuster di Amerika Syarikat yang mana idea asal cerita itu ialah idea anak tempatan kita (yang diadaptasi dari novel barangkali).

Saya juga mahu melihat anak tempatan menggondol ‘Nobel Peace Price’ dalam penulisan genre fiksyen sains iaitu Nebula dan Saturn Award. Saya juga turut menulis cerita kanak-kanak dalam Bahasa Inggeris namun masih kabur akan peluang untuk saya menerbitkannya. Saya juga akan menulis serta mungkin menterjemahkan manuskrip saya ke dalam bahasa Inggeris untuk menjadikannya lebih bersifat antarabangsa.

Saya akhiri temuramah ini dengan petikan lagu kegemaran saya…

you’re a winner for a lifetime

if you seize that one moment in time

make it shine

then in that one moment of time

I will be free…

Terima kasih Cikgu Rosli di atas sesi temubual ini!

~

Esok: Ikuti ulasan untuk novel Cikgu Rosli bertajuk Cahaya Dari Andromeda terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Novel ini telah memenangi tempat kedua dalam Sayembara Menulis Novel & Skrip Drama Kanak-kanak & Remaja DBP 2010, Kategori Remaja 13-15 tahun.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s