Diskusi Cereka Sains Kita-kita

Salam,

Pada suatu hujung minggu yang indah baru-baru ini, telah diadakan suatu perjumpaan berkenaan penulisan fiksyen sains.

Beberapa penulis fiksyen sains terkemuka di tanahair telah bertemu di Kafe Buku Oakheart, Bangi untuk berdiskusi tentang genre kegemaran mereka. Hadirin termasuk Azida Ishak, Lokman Hakim, Sri Rahayu Mohd Yusop, dan juga saya (walaupun saya tak mengaku saya penulis terkemuka, fiksyen sains atau tidak).

KABO-Saifai 2

Mereka ini dipanggil hadir ke diskusi ini oleh Nisah Haron kerana beliau ingin membincangkan pentakrifan semula definisi fiksyen sains dalam konteks Malaysia.

Mengapa pula fiksyen sains perlu ditakrif semula? Kata Nisah, inilah peluang kita menjajar semula maksud fiksyen sains di dalam konteks tempatan supaya penulis-penulis muda yang bakal menerajui fiksyen sains pada masa akan datang akan menulis dengan nuansa Malaysia dan bukan terikut-ikut pengaruh luar.

Kebetulan pula pihak Dewan Bahasa dan Pustaka telah memanggil Nisah untuk mengendalikan sebuah bengkel penulisan fiksyen sains di Kota Baru (suatu batas hangat fiksyen sains barangkali) dan inilah sebabnya yang membuatkan Nisah mahu genre fiksyen sains ini ditakrif semula.

Di dalam bengkel ini akan diajar apakah fiksyen sains, apakah gunanya fiksyen sains, dan bagaimanakah menulis fiksyen sains. Dan untuk mengajar semua itu, perlulah bermula daripada suatu takrifan fiksyen sains yang boleh kita semua persetujui dan menyenangi.

Nisah mengangkat idea bahawa sebenarnya kita sudah mempunyai tradisi kesusasteraan berlandaskan fiksyen sains sejak sekian lama. Hikayat-hikayat lama sudahpun menunjukkan penggagasan fiksyen sains, walaupun secara proto. Watak-watak berhijrah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain melalui teleportasi, umpamanya, dan juga konsep kayangan pula boleh dianggap sebagai sebuah dimensi selari atau berbeza.

Konsep-konsep fiksyen sains di dalam hikayat-hikayat lama ini jarang diangkat oleh penulis fiksyen sains moden walaupun banyak material dan inspirasi yang boleh ditimba sebenarnya.

leksikon ledang

Contoh novel fiksyen sains yang menggunakan konsep ini untuk menggarapkan sebuah plot menarik ialah Leksikon Ledang, yang mengolah semula pemahaman kita tentang Puteri Gunung Ledang.

Di dalam novel ini, pengarangnya, Nor Azida Ishak dan Fadli Al-Akiti, mempersembahkan suatu penilaian semula syarat-syarat yang ditetapkan oleh Puteri Gunung Ledang yang diberikannya kepada Sultan Melaka untuk mengahwininya. Mereka mendepankan suatu hujah beza bahawa syarat-syarat itu bukanlah elemen fantasi semata-mata, tetapi sebenarnya ada asasnya di dalam sains. Malah, dan ini sangat menakjubkan, Puteri Gunung Ledang dibayangkan sebagai seorang saintis proto di zaman silam sejarah Melayu!

Pada mulanya Nisah mengatakan hajatnya untuk menjadikan takrifan yang dibuat oleh panel hakim Sayembara Fiksyen Sains UTM-Utusan sebagai landasan bermula tetapi saya sendiri menyarankan bahawa takrifan mereka terlalu ketat dan rigid dan mungkin tidak sesuai untuk dijadikan landasan.

Sudah tentu fiksyen sains adalah suatu kesusasteraan gagasan atau “literature of ideas“. Fiksyen sains tidak seharusnya dikongkong sains keras atau ketat. Tidak mengapa jika ada sedikit fantasi dimasukkan, sekiranya tidak berlebihan. Contoh yang diberi supaya seorang yang baru mahu mengenali fiksyen sains dapat mudah memahami konsep ini ialah siri televisyen dan filem Star Trek.

Star Trek merupakan suatu cerita yang tidak berpangkal di dalam sains yang benar. Pada ketika Star Trek diwujudkan di dalam era 60-an, pembikinnya, Gene Roddenberry, mahu mewujudkan cara untuk watak-wataknya diturunkan dari kapal angkasa ke permukaan planet tiap-tiap episod tanpa membayar kos yang mahal setiap kali untuk kesan khas. Jadi mereka mencipta idea bahawa watak-wataknya boleh sahaja di”beam“kan turun tanpa mendaratkan kapal angkasa mereka. Pada ketika itu, tidak wujud langsung pengetahuan sains tentang teleportasi partikel sepertimana yang saintis abad ke-21 sudah temui.

Kriteria fiksyen sains yang diingini Sayembara Fiksyen Sains UTM-Utusan tidak mungkin membenarkan manuskrip seumpama ini dibenarkan, kerana mereka mahu sains dan teknologi yang diceritakan di dalam sesebuah manuskrip itu berlandaskan sains yang wujud atau plausible dan boleh wujud dalam masa terdekat.

Pada pendapat saya, kriteria seumpama ini menyekat kreativiti seseorang penulis fiksyen sains dan tidak lagi menjadikannya sebuah kesusasteraan gagasan, sebaliknya hanya menjadikannya sebuah fiksyen sains berlandaskan ilmu yang sedia ada.

Fiksyen sains yang elok adalah fiksyen sains yang memandang jauh ke hadapan, lebih ke hadapan daripada ilmu sains yang sudah kita ada. Fiksyen sains berperanan menginspirasikan mereka yang bakal menjadi saintis pada masa hadapan untuk mencipta, mengkaji, dan menemui ilmu-ilmu dan ciptaan-ciptaan baru.

Jika kita menyekat kreativiti penulis fiksyen sains dengan hanya menerima manuskrip fiksyen sains yang berlandaskan sains yang wujud sekarang, maka kita akan hanya mengolah konsep-konsep dan idea-idea yang sudah wujud, dan bukannya menginspirasi generasi hadapan untuk melahirkan idea-idea baru ke dalam dunia untuk kemajuan kita sejagat.

Tanpa fiksyen sains yang kreatif, tidak akan terciptalah komputer peribadi, telefon bimbit, atau tablet; tidak akan wujudlah teknologi-teknologi perubatan seperti jet injector dan optical tweezers; takkan adanya penterjemah universal ataupun perisian pengecaman suara. Semua teknologi ini tercipta berdasarkan kreativiti penulis skrip yang bermain fantasi di dalam sebuah siri televisyen zaman 60-an dan bukan sesuatu yang berlandaskan sains yang wujud ketika itu.

Fiksyen sains ini sangat besar ruang pemikirannya sebenarnya. Ramai yang masih menyangka bahawa fiksyen sains adalah genre fiksyen yang hanya merangkumi kapal angkasa dan robot. Sudah tentu fiksyen sains merangkumi lebih daripada itu.

Fiksyen sains adalah satu-satu genre yang benar-benar mampu membawa perubahan yang ketara dan baik untuk semua kerana kuasa besarnya untuk menginspirasi generasi pelapis untuk mencipta sesuatu yang sebelum ini hanya wujud di dalam khayalan minda sahaja.

Banyak lagi dibincangkan sebenarnya di dalam diskusi pada petang itu, tetapi biarlah ia hanya menjadi gosip kita-kita sahaja. Yang penting, Nisah Haron kini mempunyai idea untuk takrifan yang lebih bermakna, dan mungkin lebih tepat, untuk dibawa ke bengkel penulisan fiksyen sains yang diusahakannya. InsyaAllah.

KABO-Saifai 1

Dari kiri: Hafizz Latiff, Sri Rahayu, Lokman Hakim, Ted Mahsun, Nisah Haron, Azida Ishak, Sayidah Mu’izzah

Advertisements

One thought on “Diskusi Cereka Sains Kita-kita

  1. Pentakrifan ini soal berat juga untuk kita fahami fiksyen sains kita sendiri. Sebagai permulaan, saya cadangkan ada satu forum antara penulis saifai dan saintis yang punya kecenderungan kepada saifai dan sastera.

    Lebih terbuka kepada pelbagai perspektif daripada sekadar menunggu kata putus barisan panel. Sekadar pandangan peneliti di tepi.

    Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s