Wawancara Bersama Asmar Shah, Penulis Novel SaiFai “Bolot”, Bahagian 2

Asmar Shah Warna

Kita bersambung dengan sesi wawancara bersama Asmar Shah, seorang penulis muda yang berbakat dan sentiasa tersenyum ceria. (Baca Bahagian 1.) Di sini kami sertakan biodata ringkas beliau (diambil dari novel sulungnya Bolot):

Asmar Shah berasal dari Sandakan, Sabah dan sekarang bermukim di Shah Alam, Selangor. Pendidikan yang diterokai hanya secondary school sahaja dan kini menjadi kuli-kuli tegar di bumi Allah. Sebelum ini, hanya menulis cerpen dengan Buku Hitam Press di dalam enam buah naskhah dan cerpen di dalam Iretaliate dari Lejen Press sendiri serta The V (Project V) dari Terfaktab Media. Seorang yang biasa-biasa. Tidak mempunyai paras, rupa persis pelakon Tom Welling atau Aaron Taylor Johnson dan tidak juga sebijak manusia-manusia yang terkenal di dunia ini dengan kebijaksanaan otak yang dianugerahkan. Tapi satu yang tetap tersemat di dalam hati, bahawa dunia ini dan takdir hanya ditentukan oleh Yang Maha Esa. Peluang dan ruang akan sentiasa ada! Oh ya, encik penulis ini baru ingin berjinak-jinak di dalam dunia penulisan! Jadi mari kenali dia dan karakter-karakter yang lahir dari mindanya. 

Asmar banyak menulis cerpen dengan penerbit-penerbit indie seperti Buku Hitam Press, Lejen Press dan Terfaktab Media. Boleh Asmar senaraikan kesemua cerpen-cerpen itu?

Saya menulis cerpen-cerpen ini sekadar untuk cuba memperbaiki mutu penulisan saya yang masih amatur. Isi dalam cerpen yang terhasil juga masih mentah dan banyak yang perlu diperbaiki. Bak kata orang, kita kena bertatih dulu jikalau ingin berjaya. Tidak semestinya cerpen saya banyak tersiar menampakkan yang saya bagus. Masih banyak lagi kekurangan apa yang saya tulis. Ada lagi yang lebih baik di luar sana.

Tajuk naskhah yang mengandungi cerpen saya:

Titah Bukan Sabda (November 2013)

Maut Sebelum Ajal (Disember 2013)

Iretaliate (Disember 2013)

The V – Project V (2014)

Kopi Lejen (Disember 2014)

Lebih Indah (2014)

Suara Dari Langit (April 2014)

Berat Sebelah Kiri (April 2014)

Tanah Tumpah Darah (April 2014)

Bidadari Buat Syaitan (April 2014)

Roadtrip (April 2015)

Kembali ke Bumi (April 2015)

Antara Dua Sangkakala (April 2015)

Kala Langit Runtuh (April 2015)

Cinta Hipster (Februari 2016)

Cerpen Asmar Shah

Syarat utama untuk menjadi penulis yang baik, kita perlu membaca banyak karya penulis-penulis yang baik juga. Jadi siapakah antara penulis (dalam negara dan luar negara) yang Asmar sukai? Mengapa Asmar meminati mereka?

Saya tidak pasti penulis mana yang saya minat. Saya lebih fokus kepada bahan bacaan. Saya akan tanya kepada sesiapa saja, mengenai buku apa yang bagus untuk dibaca. Dan saya lebih banyak melihat review-review pembaca di Goodreads apabila ingin membaca sesebuah buku. Walaupun penulis itu penulis terkenal dan popular tapi jika bukunya kurang menepati citarasa saya, saya akan hold dulu atau tidak akan baca sama sekali. Pendek kata, saya membaca buku secara rawak. Jika bukunya seronok dibaca, saya akan minat penulis itu (Pada masa itu sahaja). *senyum*

Jika tak keberatan, ceritalah serba sedikit tentang buku-buku baru Asmar yang bakal terbit tidak lama lagi. Apakah tema dan genre yang ditampilkan? Bilakah karya-karya ini akan dilancarkan?

Baru-baru ini, sebuah buku dari saya dan kumpulan penulisan saya yang awesome (abang Lokman Hakim dan Kak Dalila Dahri) telah terbit di bawah naugan Lejen Press yang berjudul Dua Nyawa. Cover kaler pink! Hehe.

Dua Nyawa

Kalau ada rezeki, mungkin selepas ini saya akan terbit novel solo bersama dengan Lejen Press (kalau manuskrip penuh tak kena reject) bergenre thriller/psikotik.

Novel terbaru saya dengan Rumah Lipur Lara bertajuk Sekolah Bernama Kehidupan dan ianya bergenre realisme. Novel ini boleh dibeli di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) yang akan berlangsung pada 29 April – 9 Mei 2016 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

Cover Sekolah Bukan Kehidupan

Owh ya, ada sebuah lagi manuskrip yang sudah dihantar ke pihak penerbit (Fixi). Novel tiga penulis juga tapi kali ini melibatkan penulis bestseller Ariff Adly bersama dengan Lokman Hakim. Tapi kami masih tidak pasti jika ianya akan diterbitkan atau tidak. Harapan kami sangat tinggi untuk manuskrip yang sudah dua tahun tergendala untuk disiapkan itu. Yeah! Buat masa ini, hanya itu perkembangan karya saya.

Tiga Penulis

Apakah rutin harian Asmar bagi menyiapkan sebuah karya? Adakah Asmar menetapkan deadline kepada diri sendiri, atau menunggu deadline daripada para penerbit?

Saya adalah penulis yang selalu ditemani dengan sahabat yang bernama MALAS. Jadi saya menulis sangat lambat. Maka, setiap hari saya akan cuba memujuk diri untuk menulis walau sedikit. Bak kata orang lama-lama jadi bukit. Tapi sepanjang saya cuba menyiapkan karya itu, saya MESTI baca buku. Supaya bahasa saya tidak terlalu teruk. Selalunya, saya yang akan menentukan deadline sendiri untuk karya solo. Dan jarang ada penerbit yang menentukan deadline kepada saya. Sebab saya bukan penulis bestseller. Tapi saya lebih suka buat berkumpulan sebab ada deadline yang ditetapkan dan saya akan push diri untuk menulis. Tapi apa-apa pun, jangan contohi cara menulis saya. Hahaha…

Soalan terakhir! Boleh kongsikan apa perancangan Asmar bagi karya-karya seterusnya? Adakah Asmar akan terus menulis dalam genre SaiFai, atau cenderung untuk meneroka genre-genre lain juga?

Saya sebenarnya sangat suka untuk menghasilkan karya SaiFai. Banyak yang boleh dikarutkan di dalam cerita itu. Cuma saya agak takut dengan hasilnya yang tidak cemerlang. Maka, saya cuba rendamkan kaki ke dalam genre-genre yang lain. Seperti thriller, realisme dan lain-lain. Tapi buat masa ini, genre cinta dan Islamik saja yang saya masih belum terfikir nak buat. Sebab saya tahu saya masih tak mampu. Pendek kata, saya akan cuba hasilkan genre apa saja yang saya rasa mampu untuk hasilkan.

~

Novel Bolot boleh dibeli secara atas talian dari laman web FixiLejen Press atau MPHOnline.

Novel Dua Nyawa boleh dibeli secara atas talian dari laman web FixiLejen Press atau bookcafe.com.my.

Jangan lepaskan peluang untuk menemui Asmar Shah yang akan berada di MAEPS semasa berlangsungnya PBAKL (ikuti jadual di bawah untuk maklumat lanjut).

Jadual Lejen

Jelajah Lejen Fixi

Buku Sekolah Bernama Kehidupan juga boleh didapati dengan menghantar Whatsapp kepada Lili seperti maklumat di bawah (tawaran sah sehingga 28 April 2016 sahaja).

Hai Lili

Baurkan Perencah Fiksyen Sains dengan Sebati

Salam,

Jika menulis sebuah cerita fiksyen sains, seorang penulis itu perlu memastikan bahawa ceritanya itu betul-betul merangkumi elemen fiksyen sains, dan bukan hanya sebuah cerita biasa yang ada perencahfiksyen sains.

Ini penting jika penulis itu mahu menghasilkan ceritafiksyen sains yang betul-betul hebat dan menarik dan boleh menanam benih di dalam minda pembaca supaya berulangkali memikir tentang cerita itu.

Apakah yang sebenarnya dimaksudkan “perencah”fiksyen sains?

Ada sesetengah penulis yang menulis cerita yang bergenre biasa, tetapi disebabkan niat penulis mahu menukar cerita itu menjadi “lebih menarik”, beliau memasukkan robot atau komputer atau kapal angkasa ke dalam cerita itu, semata-mata untuk menukar genre cerita itu menjadi cerita fiksyen sains. Bahayanya di sini ialah elemen-elemen “robot”, “komputer”, atau “kapal angkasa” ini dimasukkan ke dalam cerita itu secara superfisial sahaja.

Mungkin cerita itu boleh sahaja ditulis supaya robot boleh digantikan dengan pembantu rumah, komputer boleh digantikan dengan buku, dan kapal angkasa digantikan dengan kereta, dan cerita itu masih berfungsi dengan baik dari segi plot dan latar.

Bagi saya, ceritafiksyen sains seumpama ini agak cetek dan hanya “scratching the surface” sahaja dengan apa yang mampu dilakukan dalam genre fiksyen sains. Cerita-cerita ini mengambil perencah-perencah superfisialfiksyen sains lalu ditaburkan penulis ke dalamnya, tanpa dibaur dengan sebati. Bagi saya, cerita fiksyen sains mempunyai elemen-elemen fiksyen sains yang, jika diekstrak dari ceritanya, plot dan latar sudah tidak boleh berfungsi mengadunkan ceritanya.

Saya beri contoh sinopsis cerita ini:

Sebuah robot penyiasat ditugaskan oleh ketuanya untuk menyiasat pembunuhan seorang lelaki Casanova yang seringkali mengganggu wanita di stesen kapal angkasa Kuala Lumpur.

Cerita ini boleh sahaja ditulis semula begini:

Seorang polis penyiasat ditugaskan oleh ketuanya untuk menyiasat pembunuhan seorang lelaki Casanova yang seringkali mengganggu wanita di stesen bas Kuala Lumpur.

Jika begitu mudah sekali cerita itu diubahsuai latar dan wataknya, maka sebagai sebuah cerita fiksyen sains, ia tidak berapa menjadi. Tetapi jika kita menulis semula ceritanya menjadi begini:

Sebuah robot penyiasat dimasukkan memori seorang wanita untuk menyiasat pembunuhan seorang lelaki Casanova. Sebelum dia dibunuh, lelaki Casanova itu seringkali mengganggu wanita itu di stesen kapal angkasa Kuala Lumpur sehingga wanita itu membunuh diri. Kini ia dipercayai memori wanita itu dapat membantu robot penyiasat itu dalam penyiasatan pembunuhan lelaki itu.

Sekarang, elemen fiksyen sainsnya dibaur lebih sebati dengan plotnya dan penulis boleh bermain dengan elemen-elemen ini supaya membuat cerita ini lebih menarik. Saya boleh bayangkan cerita ini dapat diperbaiki lagi begini:

Sebuah robot penyiasat dimasukkan memori seorang wanita untuk menyiasat pembunuhan seorang lelaki Casanova. Sebelum dia dibunuh, lelaki Casanova itu seringkali mengganggu wanita itu di stesen kapal angkasa Kuala Lumpur dan dipercayai memori wanita itu dapat membantu robot penyiasat itu dalam penyiasatan pembunuhan. Tetapi masalah timbul apabila robot itu menjadi terlalu mirip kelakuan wanita itu dan akhirnya robot itu terus diambil alih oleh personaliti wanita itu. Robot penyiasat itu terpaksa berlawan dengan memori wanita yang cuba mengambil alih badannya dan juga pembunuh lelaki Casanova.

Kini elemen-elemen fiksyen sainsnya telah diadunkan dengan lebih jitu dan jika kita mengekstrak elemen-elemen ini daripada ceritanya, plot cerita ini tidak mungkin bertahan. Jika elemen-elemen fiksyen sainsnya diubah macam manapun supaya plotnya masih kekal, cerita ini akan tetap fiksyen sains.

Jadi, apabila menulis cerita fiksyen sains, jangan hanya menaburkan elemen-elemen fiksyen sains tanpa rancangan atau resipi yang elok. Baurkan elemen-elemen itu secara sebati sehingga cerita itu benar-benar menjadi fiksyen sains yang menarik dan bukan superfisial agar pembaca akan terus ghairah untuk membaca.

Wawancara Bersama Asmar Shah, Penulis Novel SaiFai “Bolot”, Bahagian 1

Jpeg

Minggu ini Pena SaiFai berpeluang mewawancara Asmar Shah, seorang penulis muda yang berbakat dan sentiasa tersenyum ceria (tak percaya, lihat gambarnya). Di sini kami sertakan biodata ringkas beliau (diambil dari novel sulungnya Bolot):

Asmar Shah berasal dari Sandakan, Sabah dan sekarang bermukim di Shah Alam, Selangor. Pendidikan yang diterokai hanya secondary school sahaja dan kini menjadi kuli-kuli tegar di bumi Allah. Sebelum ini, hanya menulis cerpen dengan Buku Hitam Press di dalam enam buah naskhah dan cerpen di dalam Iretaliate dari Lejen Press sendiri serta The V (Project V) dari Terfaktab Media. Seorang yang biasa-biasa. Tidak mempunyai paras, rupa persis pelakon Tom Welling atau Aaron Taylor Johnson dan tidak juga sebijak manusia-manusia yang terkenal di dunia ini dengan kebijaksanaan otak yang dianugerahkan. Tapi satu yang tetap tersemat di dalam hati, bahawa dunia ini dan takdir hanya ditentukan oleh Yang Maha Esa. Peluang dan ruang akan sentiasa ada! Oh ya, encik penulis ini baru ingin berjinak-jinak di dalam dunia penulisan! Jadi mari kenali dia dan karakter-karakter yang lahir dari mindanya. 

Sebelum kita berbicara lebih lanjut tentang novel Bolot terbitan Lejen Press, mari kita baca dahulu sinopsisnya.

Bolot Cover

Pengembaraan ke zaman futuristik yang menggunakan mesin masa yang masih di dalam percubaan, langsung tidak diduga oleh Ads dan rakan-rakannya selepas bertemu dengan Khaizrul ; lelaki yang dianggap kurang waras oleh Ads yang kononnya datang dari zaman hadapan.

Mereka masuk ke dalam relung masa dan berpijak ke dunia yang semakin huru-hara yang diperintah oleh sang kapitalis berhati kering.

Pelbagai momen yang harus dihadapi. Juang atau mati?

Perjuangan dan kematian akan dilalui. Mereka berharap ianya hanya sekadar mimpi. Namun ianya bukan imaginasi tapi sebuah realiti!

Bagi Ads, semua yang terjadi saling bersangkut-paut dengan kehidupan masa lampau keluarganya. Mimpi-mimpi yang mengganggu hidupnya, akhirnya terungkai apabila pertemuannya dengan Profesor Junaidi.

Tapi pertemuan dan perpisahan adalah takdir yang telah ditentukan oleh Sang Tuhan yang Maha Esa. Dan tiada siapa yang tahu akan kesudahannya.

Adakah pengembaraan ini akan memberi satu erti kepada mereka atau membawa kepada sebuah kedukaan yang sukar untuk dipadam di dalam benak minda? Adakah mampu Ads dan rakan-rakannya pulang semula ke zaman asal?

Novel Bolot merupakan karya Asmar Shah yang pertama kali diterbitkan. Ceritanya mempunyai elemen SaiFai, berkisar tentang konsep pengembaraan merentas masa dan perjuangan watak-watak utamanya pada latar yang futuristik, iaitu pada tahun 2100. Mengapa Asmar memilih untuk menulis dalam genre sebegini?

Sebenarnya sudah lama saya berharap dapat menghasilkan cerita mengenai rentas masa mengikut imaginasi saya sendiri. Tapi tidak berkesempatan dan tidak tahu hendak diberikan kepada siapa sejurus saya menyiapkan nanti. Tapi apabila mengenali penerbitan indie yang sekarang saya tidak pasti sama ada masih indie atau tidak, maka saya mencuba dan syukur sebab impian itu terlaksana juga walaupun hasilnya hanyalah suam-suam kuku dan agak klise. Malahan sangat sukar untuk diterima pembaca di luar sana sebab Bolot berunsurkan Saifai. Ada juga Mak Cik-Mak Cik kat luar sana yang tidak boleh hadam akan novel ini. Saya pun tidak pasti kenapa. Mungkin tulisannya sangat kebudak-budakan kot. *Senyum*

Apakah antara filem, buku atau lagu yang menjadi inspirasi dan rujukan untuk Asmar menulis Bolot?

Saya banyak terpengaruh dengan cerita/movie Hollywood. Terutamanya Back To The Future. Kesemua siri wayang itu saya tengok. Dan pendek kata, saya memang lebih banyak dan gemar menonton cerita orang putih berbanding cerita-cerita melayu. Imaginasi mereka terlalu luar biasa. Di samping itu, saya suka dengan karya Sahidzan Salleh -– Kolonial Mimpi dan karya Fadli Al-Akiti — Saga Horizon pada masa itu, kerana saya memang tertarik dengan cerita pasal perjuangan.

Ceritalah sedikit mengenai pengalaman Asmar menulis Bolot. Berapa lama masa yang diperlukan untuk menyiapkannya? Apakah teknik dan strategi yang Asmar gunakan untuk memastikan karya ini siap sepenuhnya?

Saya menulis Bolot selama dua bulan. Siap edit. Waktu itu saya sangat teruja apabila menerima e-mel susulan dari pihak Lejen Press yang mengatakan manuskrip awal saya itu diterima dan lulus untuk penilaian yang seterusnya. Maka, saya cuba siapkan dengan segera walaupun punyai kekangan masa dan badan keletihan disebabkan kerja di sebuah kedai barang terpakai. Saya cuba untuk menulis sehari satu bab. Jikalau terlalu penat, saya cuba pujuk diri untuk tulis walau sebait perkataan. Yang penting saya tulis walau satu huruf.

Dalam bab 27, Asmar menulis tentang suasana di sebuah pusat membeli-belah bernama Bangunan Kristal di Kota Besar pada tahun 2100. Inilah sedutannya:

Suasana sekeliling di Kota Besar sentiasa kelihatan sibuk. Tidak pernah lekang dari kelibat manusia yang meneruskan keberlangsungan hidup. Pelbagai ragam dan rencah hidup manusia dapat dilihat di merata penjuru. Zaman yang telah berubah mengubah seratus-peratus kehidupan manusia dan cara hidup mereka. Melayu yang dahulu sopan dan tertib sudah ditelan peradaban. Islam yang suatu masa dahulu kukuh di tanah melayu, semakin malap akibat hilang tokoh-tokoh agama dan penghalangan beragama di kawasan terbuka oleh pihak kerajaan. Inikah dunia yang akan dikecapi kelak? Kemodenan mengatasi segalanya dan manusia terus semakin lupa tentang sesuatu yang penting di dalam jiwa?

– halaman 222, Bolot

Boleh Asmar terangkan dengan lebih lanjut, mengapa Asmar memilih untuk mengutarakan persoalan-persoalan sedemikian?

Mungkin kerana persekitaran kita sekarang ni semakin lama semakin ditelan arus kemodenan yang terlalu buas. Lihat saja para remaja sekarang, mudah terpengaruh dengan keadaan semasa yang menggila. Berapa saja pelapis di negara ini yang akan menjadi contoh di masa hadapan kelak yang kita boleh perhatikan di dalam negara ini. Silap-silap, kosong/tiada. Dan agama kini turut dijaja dan dijual untuk mendapatkan keuntungan pada diri-sendiri. Undang-undang juga banyak yang dilaksanakan mengikut sedap hati dan rasa. Maka, tidak mustahil suatu hari, benda itu akan berlaku. Para agamawan pun kekadang hanya sekadar melaksanakan tugas atas angin. (Mungkin/sebilangan.)

Asmar menulis satu petikan yang cukup menarik di dalam novel ini:

Rakyat negara ini sendiri yang impikan semua ni, Ads. Mereka beriya-iya tumbangkan kerajaan yang sedia-kala konon untuk memperjuangkan hak rakyat. Namun apabila satu kekejaman tumbang, maka kekejaman lain akan muncul malahan lebih kejam dari yang lalu. Kita dianugerahkan otak untuk berfikir, namun kalau hati dah tertutup dengan hasutan dan janji manis, takde siapa yang harus dipersalahkan! Semua inginkan yang terbaik, tapi semua lupa, takkan ada yang paling terbaik di dunia ini melainkan Tuhan Yang Satu! Aku takkan menyalahkan sesiapapun dalam masalah ni. Cuma aku hanya sedikit kecewa dengan kebodohan rakyat negara ini sendiri.

– halaman 278, Bolot

Situasi ini sebenarnya telah pun berlaku secara realiti kepada negara-negara di luar sana, contohnya Syria dan Iraq yang kini di bawah penguasaan ISIS. Yang sebenarnya, strategi membodohkan dan menakut-nakutkan rakyat sudah kerap digunakan sebagai senjata yang sangat ampuh buat para pemerintah yang mahu mengekalkan kekuasaan mereka. Inikah yang mendorong Asmar untuk menulis petikan ini?

Ya. Salah satunya adalah disebabkan oleh situasi dunia yang semakin menjadi-jadi. Di samping itu, saya ada membaca sebuah buku dan artikel di laman sesawang (sewaktu dalam proses menyiapkan novel ini dan saya sudah lupa buku apa yang saya baca itu) mengenai politik di beberapa buah negara. Penulis itu ada mengatakan bahawa, banyak negara yang menjadi semakin mundur dan teruk hanya selepas tampuk pemerintahan kerajaan berubah. Bukan bertambah baik tapi sebaliknya. Hasil negara hanya digunakan untuk kegunaan peribadi. Rakyat diabaikan. Dan selain itu, pada waktu itu, saya melihat keadaan politik negara ini yang boleh dikatakan sangat teruk (sehingga hari ini). Bermacam yang berlaku dalam masa terdekat (tahun itu). Semua berkelahi untuk merebut sesebuah kawasan. Tapi ‘kawasan’ yang diperintah seperti dianaktirikan. Bak kata peribahasa, kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Maka, saya cuba selitkan petikan itu sedikit bagi memandangkan sesuai dengan jalan cerita novel ini.

Sedikit sedutan dari bahagian epilog:

Cerita dalam buku ni, bukanlah nak mengagungkan atau supaya manusia yang membaca cerita ini akan mempercayai bahawa mesin masa boleh diwujudkan. Tapi penulis cerita ni, nak membawa pembaca mengetahui bahawa persahabatan yang terjalin sukar dihapuskan walau apa pun terjadi. Persahabatan antara Ads, Faisal dan Nad. Lepas tu, perjuangan juga menjadi fokus penulis walaupun penulis bukanlah menulis sehebat penulis-penulis yang ada kat Malaysia ini. Dia juga ingin menyampaikan mesej di dalam penulisannya, bahawa kejahatan pasti akan tumbang juga di dunia ini. Memang ramai yang akan mengetahui ending cerita-cerita sebegini, hero atau heroin pasti akan menang. Klise sangat kata mereka, tapi yakinlah selagi berpegang pada yang Satu, Maha Esa, kejahatan takkan pernah menang walaupun beribu tahun akan datang.

– halaman 297, Bolot

Selain daripada tema persahabatan dan perjuangan, Asmar menekankan mesej bahawa kejahatan tidak akan selama-lamanya mampu bertahan selagi kita berpegang kepada kuasa Allah SWT. Adakah Asmar terdetik menulis tema sebegini selepas menyaksikan suatu ketidakadilan atau kejahatan yang berlaku di alam realiti (Palestin contohnya)?

Menulis tema berkaitan dengan agama dan perjuangan orang Islam? Sebenarnya sesiapa saja pun ingin melakukan perkara sebegitu. Cuba menolong saudara-saudara yang jauh di sana walau hanya menyedarkan sesiapa di dalam penulisan ataupun apa saja yang mereka mampu. Tapi saya, cuma menulis dalam skop yang kecil mengenai hal itu. Saya rasanya belum mampu untuk menulis dengan lebih luas berkaitan tema tersebut. Oleh sebab itu, hanya apa yang mampu saya fikirkan kala itu, hanya itu yang saya berani untuk selitkan di dalam novel saya. Saya lebih takut jika apa yang saya perkatakan itu tidak tepat.

Asmar dan Bolot

~

Minggu depan: Ikuti perkongsian Asmar tentang rutin penulisannya, serta karya-karya terbarunya yang terbit pada tahun 2016.

Novel Bolot boleh dibeli secara atas talian dari laman web Fixi atau Lejen Press.

Persediaan untuk Menulis Novel Fiksyen Sains dalam Masa Singkat

Menulis sebuah novel adalah perbuatan rumit. Ketika pelancaran Cerpen Terbaik 2015, saya dilabelkan selaku seorang penulis yang menakutkan dan diletak jolokan “writing machine“.FB Zaki

Saya anggap ia selaku satu pujian kerana saya telah berjaya melakukan satu perkara yang sukar dalam masa singkat — yakni menulis 17 buah manuskrip dalam masa dua tahun dengan 8 daripadanya telah terbit.

Lokman's Manuscript

Ia menyakinkan saya untuk membicarakan perihal kaedah menulis novel dengan cepat dengan anda semua. Mungkin boleh dipraktikkan oleh anda juga. Manalah tahu, bukan?

Namun kali ini saya bukan mahu membicarakan perihal kegilaan saya menulis novel tadi. Saya percaya, apa yang saya lakukan ini bukanlah satu perkara yang mustahil untuk dituruti penulis-penulis lain. Barangkali anda boleh mengadaptasi sedikit demi sedikit kaedah-kaedah yang saya gunakan dalam menulis.

Baik, saya akan kongsikan cara-cara untuk menulis sebuah fiksyen sains dalam masa yang singkat. Baiklah, saya letak durasinya sebulan. Susah? Baik, saya huraikan caranya.

Untuk menulis fiksyen sains dalam masa singkat, keperluan pertama sekali adalah anda selaku penulis itu sendiri harus sukakan sains itu sendiri. Anda sentiasa mengambil tahu perkembangan dalam dunia sains global.

Terdapat lambakan buku-buku yang memudahkan kita memahami konsep sains pada asasnya di pasaran pada harga berpatutan. Tidak perlu mengikuti lambakan kertas-kertas penyelidikan yang kita ketahui agak kompleks untuk difahami oleh golongan yang bukan pakarnya. Namun begitu, jika punya masa, bacalah semuanya. Tidak salahpun.

Rujukan MSS 16Apabila kita sentiasa berada dalam keadaan sedar akan perkembangan sains di sekitar kita, ia sudah jadi bonus dalam proses penyiapan manuskrip fiksyen sains dalam masa singkat.

Keperluan kedua pula, mengetahui perkembangan semasa akan insiden-insiden yang terjadi dalam negara. Ini penting untuk anda yang mahu menulis novel spekulatif atau futuristik. Saya sendiri telah menulis novel yang berlatarkan 16 tahun akan datang. Ekonomi, sosial dan politik. Sentiasa perhatikan apa yang berlaku dan lihatlah impaknya kepada masyarakat. Seperti contoh, pengenalan GST. Apa impaknya? Benda-benda ini harus dilihat secara neutral jika anda mahu menuliskannya selaku bahan di dalam novel anda.

Keperluan ketiga, anda haruslah seorang pembaca tegar. Anda baca banyak buku-buku yang berlainan genre. Anda baca buku ilmiah. Anda baca buku berat-berat. Anda juga biasa menganalisa setiap buku yang anda baca dan anda sentiasa cuba memahami bagaimana penulis tersebut menuliskan karyanya. Cintailah sastera itu, kerana tanpa cintakan sastera, bagaimana mahu menulis?

Books and Laptop

Anda telah punya pengetahuan semasa dalam sains dan juga rangkaian peristiwa-peristiwa penting dalam masyarakat. Anda juga punya perbendaharaan kata yang luas dan lambakan idea-idea penulisan akibat pembacaan yang pelbagai. Wow. Anda hebat. Maka bagaimana pula hendak aplikasikannya dalam proses penulisan pula?

Penulisan novel adalah satu proses pembelajaran. Saya sendiri tidak boleh menulis novel dalam masa sebulan untuk novel pertama saya. Saya mula laju menulis pada penulisan manuskrip ke 7, itupun kerana saya menyertai National Novel Writing Month, di mana anda perlu menulis sebuah novel pada 50,000 patah kata dalam masa sebulan. Ia satu praktis yang bagus, kerana anda boleh menyelaraskan pemikiran anda untuk menyiapkan novel tersebut dalam masa yang diletakkan.

1. Pilih subjek sains yang anda selesa dan gemar.
Perhatian, saya kata sesuatu yang anda selesa, bukan SENANG. Kerana saya percaya, apabila kita lebih akrab dengan sesuatu tajuk itu, kita akan lebih bersemangat untuk membuat kajian ke atas subjek tersebut. Apabila menaipnya, ayat akan mengalir umpama empangan air yang pecah. Banjir besar.

2. Letak deadline.
Katakan anda mahu menyiapkannya dalam tempoh masa sebulan. Buat pengiraan ke atas jumlah patah kata yang anda hendak tulis dalam masa sehari. Secara logiknya, sebuah novel 60 ribu patah kata memerlukan anda menaip sekurang-kurang 2,000 patah kata dalam masa 30 hari. Namun begitu, jangan terletak statik pada 2,000 patah kata. Jika boleh, tulis lebih. Akan ada masanya kita punya masa yang lengang, maka gunakan peluang itu untuk taip 5,000 patah kata, contohnya.

3. Binakan jadual menulis dan disiplin.
Anda bukan penulis sepenuh masa. Baik, saya faham. Saya sendiri juga bukan penulis sepenuh masa. Maka, anda harus buatkan jadual menulis. Kenal pasti bila waktunya anda lengang untuk menulis. Jika memilih untuk menulis pada waktu pagi, pastikan tidurnya cukup. Badan letih, tidak akan memudahkan proses penyiapan novel. Ia akan jadi satu paksaan pula.

4. Perangkaan plot/pemahaman ke atas konsep cerita.
Kekuatan fiksyen sains pada hemat saya adalah jalan ceritanya, maka lekas-lekas tuliskan jalan cerita tadi. Buatkan dalam bentuk poin-poin penting. Buatkan seringkas mungkin. Apa yang penting adalah, anda harus jelas dengan jalan ceritanya semasa menaipkannya. Bukan terkial-kial memikir jalan cerita semasa proses penulisan berlangsung.

Library

Saya sarankan, sepanjang sebulan itu, anda sentiasa memikirkan cerita anda. Jangan sekali-kali berhenti kalau boleh. Ketika makan tengahari, keluarkan buku nota anda, tulis poin-poin anda. Jika anda rasa banyak masa dihabiskan di media sosial, kurangkan tabiat itu, dan tuliskan poin-poin anda. Paksa otak itu untuk berfikir.

5. Tulis fiksyen sains atau buku fakta sains?
Sesetengah orang berpendapat, menulis fiksyen sains memerlukan anda meletak informasi sains yang terperinci di dalam novel anda. Ketahuilah perbezaannya antara menulis kertas kajian dengan fiksyen sains. Jika kertas kajian sains memerlukan anda meletakkan huraian yang terperinci dan juga penuh teknikal, fiksyen sains tidak begitu. Memadailah anda meletakkan konsep yang tepat untuk idea sains yang dikemukakan itu tadi. Oleh itu, dapatkan naskhah-naskhah sains yang asas. Ketahui konsep asas tadi dan aplikasikannya. Tak perlu letakkan formula yang rumit.

6. Semak draf manuskrip anda.
Apabila siap menulis draf pertama, saya akan mencetak manuskrip tadi untuk keselesaan membaca. Pembacaan semula manuskrip sebenarnya meletihkan, bahkan kita cenderung untuk terlepas pandang aspek-aspek penting yang terabai dalam manuskrip tadi. Saya selesa mencetak manuskrip saya sendiri dan menyemaknya perlahan-lahan seperti kita membaca novel.

Cetak

Sebab itu, perkara pertama yang saya lakukan apabila mendapat royalti buku adalah membeli sebuah mesin pencetak yang efisien dan kertas-kertas A4. Untuk menyelaraskan minda tadi yang keletihan setelah menaip draf pertama, buat kerja-kerja yang santai. Mungkin baca novel-novel lain atau buku-buku puisi, yang tiada kaitan langsung genre ataupun temanya dengan karya yang kita tulis. Mungkin juga boleh tengok wayang atau beriadah. Terpulang pada individu masing-masing, tetapi kalau boleh jangan berehat terlalu lama. Cukup 2 atau 3 hari, semaklah manuskrip anda. Ingat, anda ada tarikh tutup. Patuhlah pada tarikh yang ditetapkan itu.

Kesimpulannya, saya setuju apa yang saya praktikkan di atas barangkali tidak sesuai dipraktikkan oleh semua penulis. Setiap penulis ada kaedahnya yang tersendiri. Namun begitu, saya percaya, kita sedang mengarang karya kreatif, jadi cubalah jadi kreatif dalam apa-apa aspek pun.

Baiklah, sebagai contohnya, saya membayangkan satu babak cerita menarik. Saya rasa, saya nak letakkan babak itu di tengah-tengah manuskrip saya. Saya akan kembangkan ia dari tengah, bergerak ke depan dan juga ke belakang. Ini satu contoh. Oh, boleh jadi juga seseorang sedang memuatnaik status menarik di twitter. Bagaimana dia boleh terdetik untuk menaip status tersebut? Proses pemikiran itu mungkin boleh jadi cerita yang menarik untuk dituliskan.

Akhir kata, pelbagaikan kaedah penulisan anda, agar momentum penulisan tadi terus kekal padu dan tidak meletihkan.

~

Berkaitan: Ikuti juga “Wawancara bersama Lokman Hakim, penulis prolifik” yang pernah tersiar dalam Pena SaiFai pada 20 Januari 2016.

Wawancara bersama Dr. Idris Boi, Penulis Novel SaiFai “Klon”

Pena SaiFai kali ini mendapat peluang berbicara dengan seorang pengarang prolifik yang terkenal dari Sarawak, Dr. Idris Boi.

Idris Boi with Trophy

Di sini disertakan biodata Dr. Idris Boi seperti yang tersiar di laman web UTM Press:

Idris Boi dilahirkan pada 3 Mac 1954. Lulusan Senior Cambridge dari St. Joseph Secondary School, Kuching. Memperoleh Diploma Pertanian dari Universiti Putra Malaysia (UPM) Serdang, Selangor. Melanjutkan pelajaran di Colombia University, Amerika Syarikat (dalam bidang HRD–1998), Berkeley International University (USA HRD–2000), dan Ph.D. di Golden State University, Wyoming, USA (Management-2005).

Menjadi guru sandaran di Sek. Men. Keb. Tun Abang Haji Openg (guru sains dan Inggeris), Pegawai Bank Utama (M) Bhd., Pegawai Eksekutif Pemasaran–Komal Sdn. Bhd., A Kodak Company (USA) Wilayah Sarawak, Editor Utusan Sarawak dan Utusan Borneo, pensyarah sambilan serta penceramah bebas motivasi/keluarga bahagia untuk Jabatan KPSU, Pejabat Daerah, KEMAS, PEMADAM, BTN, dan lain–lain.

Aktif dalam dunia penulisan khususnya sastera Melayu. Pernah menjadi Ketua–II PEKASA, ahli GAPENA. Banyak menulis rencana politik, ekonomi, sosial, budaya dan pembangunan, isu global dan sastera seperti puisi, cerpen, drama radio RTM Kuching, dan novel.

Pernah memenangi Anugerah Shell Kenyalang tiga kali berturut–turut (1994–1996) dalam penulisan esei. Penulis Terbaik AZAM (1994–1996) untuk esei dan jurnalisme, menerima hadiah daripada Jabatan Penerangan Sarawak, Perpustakaan Negeri Sarawak untuk tulisan esei, Hadiah Penghargaan Penulis Sarawak (tempat kedua) genre cerpen Tong Drum (1994) DBP.

Antara karya yang pernah diterbitkan ialah Antologi Cerpen Meminggir (1997) DBP, novel Permata Desa (2000) DBP, Pelagus–Antologi Sastera Sarawak (2003) DBP, Antologi Puisi Wilayah–Bandaraya 2004: Kota Gemilang Warisan Kita (2004) DBP, Puisi “Lok Cinta” (PEKASA–2007), novel Wasiat Ayah (2005) DBP, Sumpah Anak Bumi (2006) DBP, Bujang Senang: Legenda Sebuah Cinta (2008–BUKU PRIMA (Alaf 21), Klon (2015) Utusan Publications & Distributors, dan Sayang Sarawak (2015) DBP. 

Sebagai permulaan, boleh Dr. Idris berkongsi bagaimana Dr. boleh menceburi bidang penulisan kreatif?
Mula menulis sudah lama. Sejak tahun 70-an lagi tetapi rencana dalam bahasa Inggeris untuk suratkhabar Borneo Bulletin. Dibayar RM 16.50 suku muka surat. Saya juga banyak menulis skrip drama radio RTM Kuching dan juga persembahan bangsawan tiga babak. Pernah mengadakan bangsawan di balairaya Kpg. Lintang,  Kpg. Tabuan, Kpg. Gita (Pinang Jawa) dan Kpg. Meludam dibayar RM10.00 satu malam.

Sejujurnya saya tak pernah ikut bengkel tapi banyak membaca karya novel terbitan DBP sebagai panduan.

Tahniah Dr. Idris kerana berjaya memenangi tempat ketiga Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-Kumpulan Utusan (Sayembara SaiFai) Musim Ketiga melalui novel Klon. Dengan ketebalan mencecah 400 muka surat, ini merupakan novel paling tebal dalam sejarah Sayembara SaiFai. Kita semua tahu bahawa penulisan novel SaiFai memerlukan penelitian dan kajian yang mendalam. Berapa lamakah masa yang diambil oleh Dr. untuk menulisnya, dan apakah rujukan yang digunakan oleh Dr. untuk menghasilkan kisah ini?

Klon

Terima kasih. Saya ambil 4 bulan setengah untuk menyiapkan novel Klon. Merujuk buku Kelahiran Manusia Klon Pertama oleh Imam Musbikin terbitan Diva Press 2010.

Kelahiran Manusia Klon Pertama

Juga buku Art of Deception, America, Freemason, Zionis. Mereka Menipu Dunia oleh Jerry D. Gray. PTS 2012.

Art of Deception

Memperkatakan tentang New World Order (NWO) yang dilaksanakan oleh kader-kader Iluminati tetapi didalangi Amerika Syarikat.

Bila melihat senarai karya Dr. Idris sebelum ini, Dr. lebih banyak menulis novel bertemakan sejarah dan kemasyarakatan. Apakah faktor yang mendorong Dr. untuk menulisnya?
Saya banyak menulis tentang sosial dan alam sekitar di samping memberi ceramah kepada umum yang dianjurkan oleh KPSU, KEMAS, PEMADAM, Pejabat Residen Kuching,  Bintulu dan pejabat daerah Kota Samarahan,  Miri, Sri Aman,  Kuching,  sekolah menengah dan rendah,  parti politik dan lain-lain. Ia semuanya dijadikan bahan rujukan melalui pembacaan dan pengalaman ketika berinteraksi dengan khalayak.

Mari kita baca sinopsis Klon di bawah:

Washington D.C. Konspirasi peringkat tertinggi sedang berlangsung dan Amerika Syarikat dikuasai tangan-tangan di belakang tabir.

Ryan Smith dibunuh lalu seorang pakar biokimia, bioteknologi dan genetick warganegara Malaysia yang bekerja di sebuah konglemerat disiasat FBI dan CIA.

Kehilangan dokumen sulit, diburu dan menjadi pelarian di negara asing telah mengikat hubungan antara manusia berlainan agama, bangsa dan benua.

Dibantu Dr. Susan Lancester, dan melalui peristiwa demi peristiwa, Dr. Fakiruddin merungkai konspirasi terbesar dunia.

Dalam Klon, Dr. Idris menulis mengenai konspirasi pertubuhan Iluminati yang bersekongkol dengan Amerika Syarikat untuk menguasai dunia. Menariknya, watak saintis Malaysia bernama Dr. Fakiruddin telah berusaha keras untuk mematahkan agenda jahat itu. Secara halus, kita melihat bahawa ideologi Timur menentang Barat telah disisipkan, dan ini ternyata memberi banyak kelebihan kepada novel ini. Adakah Dr. sememangnya sudah berhasrat hendak menekankan ideologi ini semasa menulisnya?
Saya cuba menyanggah dominasi Barat. Bukan melalui konfrontasi tetapi melalui nilai ketimuran yang berlandaskan agama Islam. Menakluk keangkuhan Barat melalui kasih sayang.

Penghasilan karya yang mempunyai tema pengklonan manusia selalunya agak kontroversi kerana melibatkan persoalan etika sesama manusia. Ia malah dianggap sebagai percubaan melawan fitrah semulajadi Tuhan. Tidak ramai penulis yang berani hendak membawa isu ini, tetapi Dr. dengan berani telah mengambil risiko menulisnya. Apa yang menguatkan semangat Dr. untuk menerokanya?
Berdasarkan fakta dan maklumat kemudian diolah secara kreatif dan santai tetapi berteraskan sains sebagai teras novel yang dihasilkan.

Izinkan saya memetik sedikit kenyataan daripada Laporan Panel Hakim mengenai novel Klon:

Klon mengangkat Islam sebagai satu destini yang membawa kesejahteraan makhluk, dengan memaparkan kehancuran dan suasana huru-hara akibat penciptaan tanpa batas. Dr. Fakiruddin dan Dr. Susan Lancaster digambarkan sebagai makhluk yang huru-hara kehidupannya kerana terlibat dengan sains pengklonan. Bagaimana pun, kesejahteraan dan ketertiban dicapai apabila mereka dapat kembali ke Malaysia dan menemukan Islam sebagai destini kesejahteraan makhluk.

Apa pandangan Dr. Idris berkenaan hal ini?
Semuanya berlaku atas kuasa Tuhan. Manusia cuma mampu merencana tetapi perencanaan Allah mengatasi segala-galanya.

Ada pengalaman manis yang Dr. perolehi semasa menulis Klon?
Tentu. Apalagi berjaya menghasilkan novel sains fiksyen berimpak tinggi dan bermutu berdasar ulasan ahli-ahli panel penilaian yang terdiri daripada yang memang arif dan pakar dalam bidang masing-masing. Mendapat anugerah adalah merupakan satu bonus.

Apakah perancangan masa depan Dr. Idris dalam bidang penulisan? Mungkinkah kami bakal mendapat peluang untuk membaca lebih banyak hasil karya Dr. yang bergenre SaiFai?
Saya terus menulis tetapi berbagai tema sesuai dengan peredaran zaman tetapi tetap mengekalkan nilai-nilai estetika sastera.

Sebagai penutup, sudilah kiranya Dr. Idris memberikan sepatah dua nasihat buat golongan penulis yang bersemangat hendak memulakan perjalanan menulis novel, lebih-lebih lagi untuk mereka yang berminat hendak menghasilkan novel tebal seperti Klon dan Sayang Sarawak (1146 halaman).

Sayang Sarawak

Kurangkan bercakap lebihkan menulis. Slogan saya. Jangan cepat berpuas hati. Tulis apa saja jangan dengar cakap orang. Kita adalah kita. Bukan untuk cari glamour atau jadi termasyhur tetapi semata kerana lillahi ta’alaa. Dan jangan tunggu. Berani mencuba isu-isu baru sebagai tema dalam pembikinan novel dalam konteks global bukan tertumpu kepada isu remeh temeh seperti novel cinta murahan yang tidak ada ilmu untuk dikongsikan bersama. Gaya menurut citarasa masing-masing di samping membaca novel-novel Inggeris yang bermutu sebagai rujukan dalam mengolah sebuah manuskrip yang baik dan bermutu.

~

Novel Klon boleh dibeli secara atas talian di MyBooks.com.my.

Pertemuan Para Penulis Imagikata dan Pelancaran Novel Terbaru Lokman Hakim

Salam sejahtera buat para pembaca Pena SaiFai,

Pada hari Sabtu 2 April 2016, bertempat di Jaya Shopping Centre, Petaling Jaya, enam orang penulis Imagikata telah berkumpul untuk bertemu dengan editor Penerbit X, Zaki Zainol.

Imagikata Cover

Pada hari itu telah berlangsung sambutan hari ulangtahun pertama Kedai Fixi yang telah dimeriahkan dengan kehadiran ramai rakan-rakan penulis dan para penyokong Fixi. Fixi juga telah mengadakan majlis pelancaran novel terbaru Lokman Hakim bertajuk Jepun dan juga pelancaran antologi cerpen bertajuk PJ Confidential. Berikut adalah gambar-gambar yang sempat kami rakam sempena majlis pada hari itu:

Group Photo - Imagikata

Para penulis Imagikata (dari kiri): Khairul Nizam Khairani, Arif Zulkifli, Zaki Zainol, Azida Ishak, Ted Mahsun, Lokman Hakim dan Ikmal Ahmad

Group Photo

Pembeli Imagikata pertama! Terima kasih Tina Isaacs (baju merah)

Ted Eeleen

Pembeli Imagikata kedua! Terima kasih Eeleen Lee

Lokman Ikmal

(Dari kiri): Lokman Hakim bersama novel Jepun dan Ikmal Ahmad bersama novel Selumbar. Terima kasih Ikmal, carrot cake yang awak bawak tu memang sedap!

Lokman Hakim sedang excited bercakap tentang buku barunya

Lokman Ted

(Dari kiri): Lokman Hakim dan Ted Mahsun

Ted and Zaki

(Dari kiri): Ted Mahsun dan Zaki Zainol

Zaki Asmar Lokman

(Dari kiri): Zaki Zainol, Asmar Shah dan Lokman Hakim. Pena SaiFai bakal mewawancara Asmar Shah, seorang penulis muda yang berbakat dan pernah menerbitkan novel SaiFai bertajuk Bolot.

WNA

Editor Pena SaiFai tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan penulis sastera terkemuka, Wan Nor Azriq, yang menulis dalam laman web Kritikus Sastera dan Rumah Cerekawala

Cerpen Terbaik 2015

Wan Nor Azriq juga merupakan penyunting bagi buku Cerpen Terbaik 2015 terbitan terbaru Fixi. Cerpen Lokman Hakim yang tersiar di dalam buku ini adalah Gesekan Biola Terakhir

PJ Confidential dan Jepun

Antologi cerpen PJ Confidential dan juga buku terbaru Lokman Hakim, Jepun

Lokman Jepun

Pihak editorial Pena SaiFai ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Lokman Hakim di atas pelancaran novel Jepun ini. Semoga Lokman akan sentiasa berkarya dan terus memeriahkan lagi industri novel kita (SaiFai terutamanya!)

Di Sebalik Tabir Imagikata: Berus Melakar Awan oleh Ted Mahsun

Akhirnya, peluang yang ditunggu-tunggu sudah tiba. Berjaya juga kita mendapatkan Tuan Editor Pena SaiFai untuk berkongsi pengalaman beliau menulis kisah terhasilnya Berus Melakar Awan yang dimuatkan di dalam antologi Imagikata.

Ted Mahsun merupakan seorang penulis yang wajar diberi perhatian dalam industri penulisan Bahasa Melayu, kerana inilah cubaan kali pertama beliau menerbitkan cerpen dalam Bahasa Melayu. Untuk pengetahuan para pembaca semua, kesemua karya dan cerpen yang pernah ditulis oleh Ted Mahsun sebelum ini adalah dalam Bahasa Inggeris sahaja. Bila kita membaca cerpen Berus Melakar Awan ini, kita dapat lihat bakatnya yang terpendam sehingga berjaya melahirkan sebuah karya yang begitu indah, disulam pula dengan kata-kata yang mempesonakan.

Mari kita baca nukilan Ted Mahsun tentang proses penciptaan Berus Melakar Awan ini.

Imagikata - Ted Mahsun

Antara planet yang saya sangat gemari adalah planet Musytari. Ramai yang lebih sukakan planet Zuhal kerana cincinnya yang mempesonakan tetapi bagi saya planet Musytari menawarkan pemandangan yang lebih menarik kerana awan-awan yang sering bergelora di permukaannya sangat indah.

Antara gambar Musytari kegemaran saya ialah sebuah gambar yang diambil oleh kapal angkasa Voyager I pada 5 Mac 1979:

jupiter

Pertama kali melihat gambar ini saya sudahpun jatuh cinta dengan awan-awan indah di Musytari. Ia mengingatkan saya kepada lukisan-lukisan yang dikaryakan Vincent Van Gogh, seorang pelukis pascaimpresionisme dari Belanda. Terutama sekali saya teringat kepada lukisan terkenalnya, Starry Night:

starrynight

Dengan ini saya terasa sangat berinspirasi untuk menulis sebuah cerita yang boleh mengaitkan Vincent Van Gogh dengan awan-awan Musytari, dan saya rasa cara yang paling sesuai adalah untuk membalutkannya dalam genre fiksyen sains. Lahirlah cerita Berus Melakar Awan, yang saya tulis dalam masa dua hari sahaja.

Pada suatu hari, rakan penulis saya, Lokman Hakim, sedang menulis di tempat kegemarannya dan saya rasa terpanggil untuk menyertainya supaya saya juga dapat menulis. Sebaik sahaja saya bertemu dengannya, saya meminta beliau untuk memberi cadangan nama untuk protagonis cerita saya. Dia memberi cadangan “Firas” dan di situlah nama watak itu lahir.

Saya menulis cerita itu tanpa outline, hanya dengan idea dalam kepala. Ini antara cerita yang paling seronok saya hasilkan. Saya membayangkan watak Firas itu seorang pelukis yang amat berbakat, seperti pelukis-pelukis zaman pascaimpresionisme:

“Sebuah lukisan seperti yang diilhamkan karya pascaimpresionisme yang didokong Cezanne, Gauguin, Seurat mahupun Van Gogh. Tetapi ini lebih daripada sebuah karya yang hanya bermediakan cat minyak di atas kanvas. Lukisan ini hidup, menggunakan elemen alam. Ia bergerak-gerak seolah-olah bernyawa. Sesiapa yang melihat lukisan itu dengan matanya sendiri akan tersentuh jiwanya kerana terlalu lawa karya yang memanipulasi awan-awan jingga dan perang di atmosfera Musytari itu.”

– petikan dari Berus Melakar Awan

Dan untuk membezakan Firas daripada pelukis-pelukis lagenda itu, saya membuatkannya menggunakan awan Musytari sebagai mediumnya, tetapi apakah yang digunakan sebagai berusnya untuk melakar awan?

Ha, belilah buku Antologi Cerpen X-traordinari Imagikata untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Imagikata Cover

~

Ted Mahsun merupakan pengasas bagi laman web Pena SaiFai. Cerpen-cerpen beliau boleh didapati di dalam antologi Fixi Novo bertajuk Trash (2016) , Hungry in Ipoh (2015) dan juga Cyberpunk: Malaysia (2015). Salah satu cerpen beliau bertajuk The Ghost in the Garden pernah tersiar di dalam jurnal kesusasteraan Griffith Review 49: New Asia Now.