“Susahnya menulis fiksyen sains!”

Salam,

Seringkali saya mendengar keluhan daripada sahabat penulis bahawa menulis cerita bergenrekan fiksyen sains amatlah susah.

Kenyataan seperti ini amatlah ganjil pada saya kerana sememangnya kerja penulisan ini memanglah sukar tidak kira genre apa yang dipilih mahupun cinta, seram, sastera, dan sebagainya.

Jadi kita perlu bertanya semula kepada mereka: Susah dibandingkan dengan apa?

Dan jawapan yang sering saya dengar ialah, “Oh, fiksyen sains ini susah kerana untuk menulisnya perlu banyak berfikir dan daya imaginasi yang tinggi serta berpengetahuan luas tentang bermacam-macam perkara.”

Saya rasa kenyataan seperti ini merendahkan usaha semua penulis, tidak kira jika penulis itu menulis fiksyen sains atau tidak.

Tidakkah kerja menulis fiksyen ini adalah kerja mewujudkan watak-watak yang sebelum ini tidak wujud langsung dan meletakkan mereka dalam beraneka situasi untuk mereka satu plot atau jalan cerita? Usaha sedemikian bukankah memerlukan banyak masa untuk memikir dan daya imaginasi yang sangat tinggi? Dan jika awak seorang penulis yang sangat mengambil berat kualiti karya yang dikarang, bukankah awak akan banyak membaca dan menelaah ilmu? Dan bukankah mudah untuk ruang kosong dalam ilmu diisi begitu sahaja dengan hanya melangkah ke Google dan menaip kata kunci yang sepatutnya? Mana-mana penulis fiksyen akan menghadapi situasi ini semasa menulis fiksyen, bukan penulis fiksyen sains sahaja.

Penulis fiksyen sains yang baik bukanlah makhluk luar biasa yang berkebolehan mencipta dengan sewenang-wenangnya. Dia juga seperti penulis lain. Dia juga berusaha keras menulis karyanya seperti mana-mana penulis lain yang menitikberatkan kualiti karya. Ini bukan persoalan bakat. Ini persoalan usaha yang keras dan tinggi.

Di sini bolehlah kita simpulkan bahawa anggapan bahawa menulis fiksyen sains ini ialah susah adalah kerana anggapan seperti ini dibuat oleh mereka yang tidak begitu minat dengan fiksyen sains.

Contohnya, saya tidak berminat untuk menulis novel cinta sama sekali. Ramai orang yang memandang rendah genre ini kerana ia dianggap genre picisan yang tidak berfaedah, oleh itu menulis novel cinta ini kacang je. (Bukan pandangan saya. Saya ok je.) Tetapi saya yakin, seorang penulis cinta yang mementingkan kualiti karyanya akan berusaha keras untuk menulis sebuah novel yang menghiburkan khalayak pembacanya.

Pembaca tegar genre cinta akan tahu jika penulis menulis sebuah buku cinta yang mempunyai jalan cerita yang cincai atau watak yang tidak berapa dibangunkan. Pembaca tegar novel cinta akan tahu jika penulis bersikap malas menulis novel cintanya jadi terdapat suatu tekanan di situ untuk penulis mengarang suatu karya yang boleh memuaskan citarasa pembaca dan ini memerlukan usaha yang keras dan tinggi. Tetapi walaupun susah untuk menghasilkan novel seperti ini, minat akan mendorong penulis untuk menghasilkan sebuah novel yang boleh menghibur pembacanya.

Berbalik kepada genre kesayangan kita, jika seseorang itu benar-benar meminati fiksyen sains, dia tidak akan mengeluh, “Oh susahnya!” tetapi sebaliknya dia akan melonjak riang dan bertanya kepada dirinya, “Alangkah coolnya jika sesuatu kebiasaan itu sebenarnya berbeza daripada tanggapan kita selama ini.”

Jika seseorang itu benar-benar meminati fiksyen sains, dia akan sentiasa bertanya kepada dirinya, “What if…?

Seperti seorang saintis yang mempunyai sifat ingin tahu yang amat kuat, seorang penulis fiksyen sains menerokai dunianya dengan membuka persoalan tentang alam dan manusia melalui fiksyennya. Seperti seorang saintis, dia juga ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang dunia sekelilingnya, cuma kaedahnya sangat berbeza, dan pada pendapat saya, lebih mengujakan.

Mungkin perkara inilah yang membuatkan sesetengah penulis mengeluh tentang sukarnya menulis fiksyen sains. Tetapi ia adalah lumrah alam untuk kita sebagai manusia mengupas beraneka soalan tentang diri, kemanusiaan, dan kesejagatan. Antara cara yang terbaik untuk melakukan ini adalah melalui fiksyen sains.

Dalam dunia ini, tiada yang mudah. Jika kita hanya mengeluh bahawa itu dan ini terlalu susah untuk dilakukan, maka kita tidak akan maju kerana sikap seperti itu adalah sikap yang membendung diri untuk cuba melakukan sesuatu di luar ruang selesa.

Jadi, untuk mereka yang “berani” menulis fiksyen sains, saya mengangkat tabik. Awak adalah antara penulis yang tidak kisah genre fiksyen sains itu adalah genre yang “susah”. Awak seorang yang mahu bermain dalam gelanggang gagasan yang berkemungkinan untuk mencetus suatu revolusi kemajuan.

Advertisements

2 thoughts on ““Susahnya menulis fiksyen sains!”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s